200 nya fartkameror ska upp – här placeras de

Det svenska vägnätet kommer att få ett betydande tillskott av fartkameror under året. Trafikverket har börjat installationen av de första tio kamerorna, med totalt 200 planerade. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten, speciellt på sträckor med hög olycksrisk.
- 200 nya fartkameror sätts upp i Sverige under året
- Installationen inleds med tio kameror på strategiskt utvalda platser
- Fartkameror baseras på statistik som medelhastighet och olycksfrekvens
Enligt en nyhet från Carup har Trafikverket inlett årets utbyggnad av fartkameror. De första tio kamerorna monteras nu och ytterligare 190 planeras under året. Arbetet pågår på flera platser, inklusive Bjärehalvön, Värmland och Uppland.
Strategiskt valda platser för kamerainstallation
Beslut om var kamerorna ska placeras baseras på vägsträckornas trafikvolym och olycksrisk. Trafikverket analyserar dessa faktorer för att avgöra behovet av övervakning. Särskilt fokus ligger på områden där trafikvolymen ökar under turistsäsongen.
Trafikverket har börjat montera upp 6 kameror på väg 175 mellan Klässbol och Arvika, 1 kamera på väg 105 mellan Hov och Torekov, och 3 nya fartkameror på väg 292 mellan Österbybruk och Gimo.
Vi har som mål att sätta upp 200 trafiksäkerhetskameror i år.
Eva Lundberg, projektledare på Trafikverket.
Installation och teknik bakom fartkamerorna
Fartkamerorna använder radar och fotofunktioner som mäter hastigheten på fordonen. Radarn börjar mäta på 100 meters avstånd och följer sedan bilen tills den är 14 meter bort. Om hastigheten överstiger gränsen med sex kilometer eller mer, skickas bilden till ATK i Kiruna.
Effekten av ökad kameraövervakning
Förra året ökade antalet registrerade hastighetsöverträdelser med 25%, vilket delvis kan tillskrivas fler utredningsresurser. Denna trend förväntas fortsätta med den nya utbyggnaden av fartkameror, vilket kan leda till ökad trafiksäkerhet och efterlevnad av hastighetsgränserna.