STRAX: Fortsatt stor osäkerhet, men kraftigt förbättrad bruttomarginal - Penser
Lägre omsättning, men kraftigt förbättrad bruttomarginal
Försäljningen under det första kvartalet uppgick till EUR 19,3m (31,9), vilket motsvarar en minskning på 39 % jämfört med föregående år. Den kraftigt minskade försäljningen beror på en kraftig nedgång inom segmentet Health & Wellness. Försäljningen inom detta segment minskade med EUR 14,7m jämfört med samma period föregående år. Anledningen är att efterfrågan på COVID-tester har minskat. Q1’22 var det sista kvartalet då det fanns behov av COVID-testning. Positivt för kvartalet var att bruttomarginalen ökade till 32,1 % (19,2), vilket beror på att bruttomarginalen för segmentet Own Brands steg till 46 % (23), vilken tidvis varit negativ. Den högre bruttomarginalen kompenserar delvis, men inte helt, för omsättningsminskningen. EBITDA för kvarvarande verksamheter uppgick till EUR 0,2 m (1,3).
Länk till analysen i sin helhet: https://docs.penser.se/a/3779/STRAX_Q1_23.pdf
Länk till analysen i sin helhet: https://mfn.se/a/penser-access/fortsatt-stor-osakerhet-men-kraftigt-forbattrad-bruttomarginal-strax