OptiCept Technologies: Rapport för andra kvartalet - Penser
Ny strategi syns, men olivoljeindustrin är pressad
OptiCepts omsättning för Q2 uppgick till 2,2 mkr (3,5 mkr). Bolaget fortsätter med den nya strategin som omfattar ett mer avsmalnat fokus, och totala kostnader minskade från 30 mkr till ca 22 mkr y/y. Kassaflödet är dock pressat, drivet dels av resultatpressen under H1. Segmentsmässigt är framgångar i kvartalet huvudsakligen inom skogssticklingar med utvärderingar med Aperam, CMPC och Klabin, men även framgångar tillsammans med Dole. Oliveoljesegmentet har dock pressats av väderrelaterade utmaningar på flera kärnmarknader. Både vi och bolaget hade räknat med konverteringar av delar av de utestående maskinerna till kommersiella kontrakt under återstoden av 2023. OptiCept kommunicerar i rapporten att utvecklingen sannolikt inte kommer bli enligt förväntan, och förskjuter målet om EBITDA-positivitet till 2024.
Länk till analysen i sin helhet: https://docs.penser.se/research/3716-A/opti_q2.pdf
Länk till analysen i sin helhet: https://mfn.se/a/penser-access/rapport-for-andra-kvartalet-opticept-technologies