Opticept: Stärker närvaro i flera segment - Penser
OptiCept fortsätter med hög aktivitetstakt under och efter Q2 2021. Vi noterar framgångar inom attraktiva segment såsom WineCEPT och JuiceCEPT. Bolaget har under året inlett eller återupptagit samarbeten med bl.a. AFRY, Coca-Cola och en marknadsledande juiceproducent, och vi bedömer att marknaderna just nu har
goda förutsättningar för affärer under H2'21. Vi behandlar bolagets segment och vår förväntade tidslinje längre ned.
Vi bedömer att OptiCept har en förbisedd ESG-profil med Hera styrkor relaterade till minskat avfall och minskade utsläpp. Vi nedjusterar intäkterna något för kommande år men noterar att bolaget närmar sig kommersiellt läge i fler applikationer. Vi ser därmed något minskad riskprofil, vilket sänker diskonteringsräntan och ger ett oförändrat motiverat värde om 136 - 138 kr.
Länk till analysen i sin helhet: https://docs.penser.se/a/2182/OPTI20210902.pdf