Medhelp Care: Tecknar samarbetsavtal med Falck - Penser
Ingår partnerskap med Sveriges största leverantör av företagshälsa
Falck (f.d. Previa) anlitas idag av ca. 8 000 arbetsgivare med ungefär 1,2 miljoner anställda. Samarbetet med Falck innebär att MedHelp nu är partner till Sveriges tre rikstäckande leverantörer av företagshälsa och når genom dessa aktörer ca 2,5 miljoner anställda. Tidigare var Falck bolagets största konkurrent då de erbjöd en liknande produkt, men i och med lanseringen av Hälsoplattform med AI blev MedHelps erbjudande både differentierat och bättre. Samarbetsavtalet visar att MedHelps nya plattform är så pass mycket bättre att Falck inte ser vinsten i att själva utveckla något liknande och att de ser en risk att förlora kunder om de inte ingår partnerskap för att kunna erbjuda MedHelps lösning.
Minska risken att förlora kunder
Utöver att samarbetet är ett kvalitetstecken för MedHelps erbjudande så minskar det risken i verksamheten. Tidigare har MedHelp riskerat att förlora kunder för att de bytt företagshälsoleverantör från någon av MedHelps andra partners till exempelvis Falck. Med alla de tre stora aktörerna (Avonova, Falck, Feelgood) som partners minskar risken att en kund lämnar MedHelps partnernätverk. Huruvida Falcks ambition är att konvertera alla befintliga kunder från deras erbjudande till Hälsoplattform med AI är fortfararande oklart. Om så är fallet skulle det vara mycket positivt för MedHelps användartillväxt.
Stor potential att växa inom partners befintliga kunder
Totalt har bolaget cirka 15 samarbetspartners och når genom dessa ut till över 2,5 miljoner potentiella användare. Det innebär att ungefär 5% av anslutna användare till partners är kunder till MedHelp, vilket medför en fantastisk möjlighet för tillväxt inom befintliga partnerskap. En av anledningarna till att MedHelp utvecklade den nya Hälsoplattformen med AI var för att höja lönsamheten. Om Falck ställer om till att bara använda Hälsoplattformen med AI behöver de inte sköta något underhåll utan får intäkter med 100% bruttomarginal. Således har Falck goda incitament att konvertera befintliga kunder på den egna hälsoplattformen till MedHelps mer digitala plattform.
Länk till analysen i sin helhet: https://docs.penser.se/research/5249-C/medhlp_20231128.pdf