Mackmyra: Upplevelser i centrum - Mangold
Whiskybolaget Mackmyras nettoomsättning i årets andra kvartal uppgick till 20,7 miljoner kronor (21,1). Bolagets försäljning av flaskor minskade, samtidigt som affärsområdet Upplevelsers intäkter ökade. I Tyskland är efterfrågan på Mackmyras produkter hög och försäljningen ökade med 50 procent under kvartalet. Mangold prognosticerar nettoförsäljning (exklusive alkoholskatt) om 96 miljoner kronor för 2022.
Mackmyra har genom kostnadseffektiviseringar haft som ambition att förbättra lönsamheten i bolaget. Under årets andra kvartal redovisades en justerad EBITDA om 0,7 (0,2) miljoner kronor. Bolaget förbättrade även sin bruttomarginal vilket drivs av försäljningen av premiumprodukter. Mangold räknar med att Mackmyra når lönsamhet 2023.
Mangold reviderar riktkursen till 6,00 (6,50) kronor per aktie på 12 månaders sikt till följd av något lägre försäljning än väntat. Mackmyras verksamhet präglas fortsatt av restriktioner relaterat till Covid-19. Samtidigt spår vi försäljningstillväxt genom högre efterfrågan på affärsbenet upplevelser samt ökad andel försäljning av premiumprodukter.
Länk till analysen i sin helhet: https://mb.cision.com/Main/20629/3617845/1617432.pdf