Björn Borg: Stark start på 2022 - Penser
Björn Borg hade en omsättning om 227 mkr i Q1, motsvarande en tillväxt om 23% y/y. Egen online och e-tailers växte 7% y/y och utgjorde 40% av omsättningen. Fysisk försäljning både i egna affärer och via grossist var överraskande starka och växte 44% respektive 35%. Utöver detta växte sportkläder med starka 34% och utgjorde 20% av omsättningen i Q1.
Bruttomarginalen i kvartalet var 50% (53%), och valutajusterat 53% (50%). Bruttomarginalen påverkas av valutakurs samt dyrare fraktkostnader i Q1. Rörelsekostnaderna ökade något y/y men var i stort i linje med förväntningar. Rörelsemarginalen stärktes y/y till 13% (12%).
Vi väljer att göra justeringar av intäkter och lönsamhet för kommande år, se detaljer i segmentet estimatförändringar. Vi värderar Björn Borg med en multipelvärdering där onlineförsäljningen värderas separat. Värderingen kompletteras med en DCF-modell. Vi ser ett oförändrat motiverat värde om 58-60 kr per aktie.
Länk till analysen i sin helhet: http://url1626.penser.se/ls/click?upn=VhCIlRxqCdNKwH4XoJhiCY-2BBfuIQpa-2BJ3x0IyP7rY8G8c8NpykD-2FsA-2FAqXTuJ7-2BLqaT-2FkNb1STtnZKv4agYjhw-3D-3DpL_t_yob0foGA7yuN-2FB3-2BlVKfROjrVLpBnLWOpHjBDxy1wgjkDJUFiKLNNnCq3M2L2jHWEJfp3-2BPAQSHY37u5vQubzlqw3Rl20VT9rFFm9g