Björn Borg: Q4 förväntas avsluta starkt år för egen onlineförsäljning - Penser Access by Carnegie
Inför Q4: Starkt momentum i onlineaffären kan ge fortsatt bra kanalmix
Björn Borgs Q3-rapport präglades av imponerande lönsamhet och god tillväxt med en EBIT-marginal om 16% och en tillväxt om 5% (1% organiskt). Resultatet möjliggjordes av en gynnsam produkt- och kanalmix där sportkläder och den egna onlineaffären fortsatte att redovisa imponerande tillväxt. Vi räknar med fortsatt momentum i den egna onlineaffären i Q4 drivet bland annat av fortsatt god avkastning på marknadsföringsinvesteringarna. Inom grossistsegmentet möter Björn Borg tuffa jämförelsetal för e-tailerförsäljningen, men vi räknar trots detta med en tillväxt y/y för hela grossistkanalen under Q4. Vi ser avslutningsvis en avmattning inom distributöromsättningen i linje med utvecklingen under Q2–Q3’23. Sammantaget räknar vi med en total omsättningsökning om 2% motsvarande en omsättning om 203 mkr för Q4’23.
Länk till analysen i sin helhet: https://mfn.se/a/penser-access/bjorn-borg-q4-forvantas-avsluta-starkt-ar-for-egen-onlineforsaljning
Länk till analysen i sin helhet: https://researchdocs.carnegie.se/research/2024/01/19/borg20240112.pdf