Björn Borg: God tillväxt och lönsamhet i osäkert marknadsklimat - Penser
God tillväxt med egen onlinehandel som utropstecken
Björn Borgs omsättning växte 5% i Q3 (1% organiskt) och uppgick till 262 mkr (249 mkr). Med hänsyn till Björn Borgs uttalade lönsamhetsfokuset i flera kanaler, och den tuffa underliggande marknaden, anser vi att tillväxtsiffrorna i Q3 är goda. Egen onlineförsäljning och grossistförsäljning växer starkt med tillväxt om 25% respektive 15%. Sammantaget har Björn Borg en god utveckling i de kanaler som är viktigast för att driva resultatet, vilket skapar en god kombination av tillväxt och lönsamhet. Sportkläder växte 11% y/y och utgjorde för tredje raka kvartalet 20% eller mer av omsättningen. Distributörerna fortsätter möta en tuff miljö, drivet av att kunderna fortsätter ha en försiktig inställning till lagernivåer, vilket påverkar nya inköp.
Länk till analysen i sin helhet: https://docs.penser.se/research/5092-C/borg_q3.pdf
Länk till analysen i sin helhet: https://mfn.se/a/penser-access/god-tillvaxt-och-lonsamhet-i-osakert-marknadsklimat-bjorn-borg