Björn Borg: Blandade signaler i andra kvartalet - Penser
Omsättningen ökar drivet av sportsegmentet
Björn Borgs omsättning i Q2 uppgick till 166 mkr (162 mkr) motsvarande en tillväxt om 3%, varav organisk tillväxt var -2%. Sportkläder fortsatte vara starkt drivande med en tillväxt om 14%, och stod för 22% av omsättningen i kvartalet. Egen onlineförsäljning går också starkt, drivet av den goda utvecklingen inom sportkläder. Egen online växte 39% i kvartalet, med en rörelsemarginal om 16%. Grossisttillväxten var attraktiv om 25%, drivet av återhämtning inom e-tailers samt god tillväxt i övrig grossistförsäljning. Distributörer backade ca 40% i Q2, men bolaget kommenterar att detta primärt relaterar till timing-effekter.
Länk till analysen i sin helhet: https://docs.penser.se/research/3553-A/borg_q2.pdf
Länk till analysen i sin helhet: https://mfn.se/a/penser-access/blandade-signaler-i-andra-kvartalet-bjorn-borg