Attana: Kortsiktiga utmaningar - Penser
Försäljning under våra förväntningar i Q3'21
Nettoomsättningen kom in på 0,3 mkr (0,4) och rörelseresultatet på -3,0 mkr (-2,1). Det fria kassaflödet var -5,0 mkr (-4,0) och kassan uppgick i slutet av perioden till knappt 19 mkr. Omsättningen fortsätter att pressas av operationella svårigheter med att nå ut till relevanta kunder enligt VD. Rapporten hamnade ordentligt under våra förväntningar och vi justerar därmed ned våra prognoser.
Vår syn på distributionsavtal med TrioLab
I november tecknade Attana ett distributionsavtal med TrioLab i Sverige rörande marknadsföring och försäljning av företagets produkter för tre år. Parterna avser även att inleda diskussioner om att bredda samarbetet i de övriga nordiska marknaderna där Triolab är verksamt (Norge, Danmark och Finland). Vi räknar med att försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter kommer att accelereras.
Organisationsförändringar i sikte
Attana tampas med en del utmaningar som håller tillbaka tillväxten. Bolaget planerar för att öka fokus på företagsutveckling, produktanpassningar, marknadsföring samt att ingå fler strategiska partnerskap år 2022. Det anser vi är rätt för potentialen på lång sikt men vi skulle även vilja se tydligare initiativ som kan ha effekt på kort sikt. Det motiverade värdet justeras därmed till 1,0 - 1,1 kr (1,60 - 1,70).
Länk till analysen i sin helhet: https://docs.penser.se/a/2477/ATANA191221.pdf
Länk till analysen i sin helhet: https://mfn.se/a/penser-access/kortsiktiga-utmaningar-attana