Albert: B2B-intäkter imponerar - Penser
Stark tillväxt B2B lägre B2C
Omsättningen i kvartalet uppgick till 51,0 mkr vilket motsvarar en tillväxt om 64% y/y. Den organiska tillväxten uppgick till -5% och förklaras med att bolaget investerar mindre i marknadsföring vilket leder till en lägre tillväxt inom B2C. Vidare har bolaget har haft kampanjer under sommaren inom B2C som kommer addera tillväxt under Q3’23. ARR vid kvartalets utgång uppgick till 206,1 mkr. Tillväxten y/y uppgick till 58% y/y och -5% q/q. Anledningen till minskningen q/q går att härleda till lägre marknadsföringsinvesteringar. EBITA i kvartalet uppgick till -6,9 mkr. Föregående år uppgick EBITA till -12,6 mkr. Förbättringen går att härleda till de initiativ som bolaget annonserade i samband med Q4’22 rapporten, operativt kassaflöde under H1 uppgick till -2,7 mkr vilket ska kan jämföras med -32,6 mkr under H1’22 .
Länk till analysen i sin helhet: https://docs.penser.se/research/3620-A/albertq220230823.pdf
Länk till analysen i sin helhet: https://mfn.se/a/penser-access/b2b-intakter-imponerar-eeducation-albert