Dagligvaruhandeln ökade 9,5 procent i januari, prisjusterat -10 procent - Svensk Dagligvaruhandel
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 9,5 procent under januari jämfört med samma period i fjol. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 0,5 procent under månaden. Justerat för prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker på 19,6 procent under månaden och kalenderkorrigering var utvecklingen för dagligvaruhandeln negativ under månaden med -10,5 procent.
- Januari, årets fattigaste månad, blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ, vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen fördelat på butik och e-handel var upp 11,5 respektive ned 18,5 procent. E-handeln stod för 4,9 procent av den totala omsättningen.
- Försäljningen i butik växte med 11,5 procent i januari och stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. Större del av konsumtionen fortsätter att skifta till fysisk handel, samtidigt är e-handelsandelen fortsatt stabil kring 5 procent, avslutar Karin Brynell.