Dagligvaruhandeln ökade 9,1 procent i februari, prisjusterat -11,9 procent
Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 9,1 procent under februari jämfört med samma period i fjol. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 0 procent under månaden. Justerat för prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker på 21,0 procent under månaden och kalenderkorrigering var utvecklingen för dagligvaruhandeln negativ under månaden med -11,9 procent.
- Den höga prisökningstakten fortsätter att påverka konsumenternas köpbeteende. Man köper färre och billigare produkter, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen fortsätter att vara kraftigt negativ under februari, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen fördelat på butik och e-handel var upp 10,7 respektive ned 16,6 procent. E-handeln stod för 4,6 procent av den totala omsättningen.
- Det blir tufft för butikerna framöver när kostnaderna ökar i alla led. Priserna i leverantörs- och produktionsled har ökat kraftigt, och samtidigt slår höjda hyres-, ränte- och energikostnader hårt mot dagligvaruhandeln. De ökade kostnaderna och konsumenternas minskade köpkraft leder till att många handlare befinner sig i ett pressat läge, avslutar Karin Brynell.