Bodyflights starka försäljning leder inte till kapacitetsproblem, vill växa inom upplevelser - vd
Upplevelsebolaget Bodyflight upplevde en stark efterfrågan i februari och försäljningen var den högsta sedan noteringen 2018, delvis understödd av uppmärksamhet i program som Marko och Irma och Lilla sportspegeln.
Totalt ökade försäljningen i februari med 60 procent till cirka 2,1 miljoner kronor (1,3).
“Vi har inte något kapacitetsutrymmesproblem trots den starka försäljningen. Vi har fortfarande gott om plats. Helgerna är rätt fulla, men på vardagarna finns det fortsatt plats, och vi kan flytta om i programmen”, säger Bodyflights vd Micha Velasco i en kommentar.
Han betonar också att försäljningen endast avser onlinebokningar. Utöver denna försäljning tillkommer alltså köp via kassa och från sportflygare.
“Vi har ju också bokningar längre fram. Den här bra februariförsäljningen påverkar oss även på längre sikt. Det bokas i mars och längre fram i vår samt köps presentkort med mera. Det har varit en väldigt bra start på året trots negativa konjunktursignaler i samhället i stort”, fortsätter Velasco som anser att det är för kort historik för att beteckna utvecklingen som ett trendbrott.
Bodyflight var tydliga i samband med sin notering 2018 att företaget siktade på att bli ett upplevelsebolag. Bolaget växte genom att etablera sig i Säve, Göteborg, med en vindtunnel. Ambitionen har varit att bredda verksamheten.
“Vår strategi står fast. Bodyflight behöver växa och bli ännu starkare på upplevelser. Marknaden för vindtunnlar tror vi kanske inte är så mycket större i Sverige, utan vi måste i så fall utomlands. Samtidigt kan vi växa i Sverige genom att stärka våra erbjudanden och bredda oss, och det är något vi tittat på länge”, uppger Micha Velasco.
Bodyflight steg igår 2 öre till 2,02 kronor. Aktien är en av de stora kursvinnarna på Spotlight i år, upp 53 procent.