USWE SPORTS AB DELÅRSRAPPORT FÖRSTA KVARTALET 2023-2024
Sammanfattning av delårsrapport
Första kvartalet (1 april – 30 juni 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 26 536 (19 006) KSEK, vilket motsvarar en ökning om 40 % (-35 %), varav den valutajusterade organiska tillväxten minskade med -32 % (-55 %)
- Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1 881 (-1 713) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 7,1 % (-9,0 %)
- Resultat före skatt uppgick till 689 (-2 129) KSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -7 313 (7 965) KSEK
- Likvida medel uppgick per den 30 juni 2023 till 3 964 (33 218) KSEK. Styrelse och ledning vidtar nu omfattande åtgärder för att stärka likviditeten. För såväl styrelsen som ledningen är stärkt likviditet och förbättrat kassaflöde högsta prioritet i rådande marknadssituation.
- Soliditet uppgick till 52 % (65 %) per den 30 juni 2023
Väsentliga händelser under första kvartalet 2023/2024
I början av april fusionerades Armadillo Bag LLC in i Giant Loop LLC. Alla kvarvarande tillgångar och skulder i Armadillo bag LLC övertogs till bokfört värde av Giant Loop LLC.
Bolagets grundare och CMO Karl-Johan Engdahl har meddelat sin uppsägning och han kommer att lämna Bolaget i december 2023.
Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång
Under juli månad har USWE Sports AB och Giant Loop öppnat en konceptbutik i Bend, OR, USA.
VD har ordet
Tillväxt och positivt resultat i ett utmanade branschklimat
Nettoomsättningen uppgick till 26,5 (19,0) MSEK vilket är en tillväxt på 40 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Den starka omsättningsökningen beror på förvärvet av Giant Loop LLC som genomfördes 1 juli 2022. Resultatmässigt redovisar vi en EBITDA om 1,9 (-1,7) MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 7 %.
Våra totala intäkter ökade med 51 % under kvartalet och uppgick till 29,4 (19,5) MSEK. I det ingår 2,3 MSEK i deltagaravgifter från vårt eget event, Giant Loop Ride, som genomfördes i början av juni. Den valutajusterade organiska nettoomsättningen minskade med 32 % under kvartalet, vilket inkluderar tillväxt i vår försäljning till konsument och minskning av distributörsförsäljning. Detta är en utveckling som följer vår förväntan, med en växande efterfrågan hos slutkonsument och försiktighet från distributörer avseende lagerbyggnad.
Vi har en strategi som innebär att utöka produktsortimentet för vår befintliga målgrupp samt utveckla interaktionen med våra kunder genom sociala medier och event. Under detta kvartal ser vi effekten av dessa initiativ. Det gör att vårt beroende av kostsam annonsering i sociala medier minskar och andelen organisk försäljning ökar. Det är en viktig faktor till lönsamheten i kvartalet.
Ett bredare produktsortiment ökar lagervärdet. Det bredare produktsortimentet möjliggör lönsam och växande försäljning till konsumentledet, men eftersom marknadssituationen är fortsatt osäker vidtar vi nu åtgärder för att minska lagret och stärka likviditeten. Stärkt likviditet är högsta prioritet och vi har stort fokus även på att minska kundfordringarna.
I början av juni arrangerade Giant Loop den årligen återkommande ”Giant Loop Ride” i Crane Hot Springs i Oregon. På eventet kunde man tydligt se hur våra kunder för samman våra varumärken genom att använda packväskor från Giant Loop och ryggsäckar från USWE. Eventet har gett oss ytterligare inspiration till en fortsatt integrering av våra varumärken. Vi använder numera våra respektive kontor i Bend och Malmö för att marknadsföra, sälja och representera båda varumärken genom lokal närvaro. I juli öppnade vi även en gemensam konceptbutik i Bend, Oregon USA, vilket är vår första i egen regi. Tanken med konceptbutiken är framför allt att tillgängliggöra våra produkter i regionen och att kunna visa återförsäljare hur man bäst säljer våra produkter i butik.
Under sommaren har vi sett kraftig försäljningsökning avseende USWE i flera kanaler. Det har resulterat i slutförsäljning av toppsäljande produkter i ett flertal regioner. För våra distributörer ger detta underlag för större inköp framöver, vilket då återspeglas i vår omsättning under leveransperioden Q3, dvs. perioden oktober-december.
Marknaden för cykelkläder är fortsatt svag under 2023 där pandemieffekten med stora lager är utmanade för de flesta i branschen, inklusive för vårt cykelvarumärke VOID Cycling. I EU, där VOID är starkast, har ett flertal aktörer valt att rea ut sina lager under en längre period. Detta bygger ett tufft klimat för de som väljer att inte följa med. Utvecklingen för VOID följer därmed vår förväntan under kvartalet.
Under det senaste året har vi sett hur våra varumärken har växt både i våra egna kanaler direkt till konsument samt i försäljningen från distributör till återförsäljare. Det har stärkt vår övertygelse om att vi gör rätt saker i grunden. Då branschklimatet är utmanande har vi valt att fokusera på de aktiviteter som vi själva kan styra över. Vi har omfördelat resurser till försäljning, satsat på att utveckla vår direktförsäljning till konsument och fokuserat på att integrera det förvärvade amerikanska bolaget Giant Loop LLC.
Under föregående år har vi också anpassat vår kostnadsstruktur för att matcha den minskade distributörsförsäljningen. Det har successivt gett effekt och under detta kvartal ser vi hur kostnaderna är anpassade till marknadssituationen. I kvartalet har vi även en del positiva engångseffekter med inbetalningar från tidigare reserverade osäkra kundfordringar om 1 MSEK. Denna effekt i kombination med vår anpassade kostnadsstruktur gör att vi redovisar en positiv EBITDA-marginal om 7 % trots en fortsatt svag försäljning till distributör.
Jacob Westerberg, VD och Koncernchef
Delårsrapporten i sin helhet finns tillgänglig på bolagets hemsida https://uswe.com/sv-se/investor-relations