Det nordiska varuhuset fortsätter ta lönsamma marknadsandelar
Med ett stabilt resultat för oktober i ryggen och november som levererat över plan förväntar Boozt nu att nettomsättningstillväxten och lönsamheten hamnar i den övre delen av prognosen för 2022.
”Vi upplevde ett starkare tryck under november än förväntat och genomförde framgångsrikt våra kampanjer, speciellt under Black Friday veckan som slog försäljningsrekord. Vi välkomnade ungefär 100 tusen nya kunder under Black Friday veckan och upplevde att våra existerande kunder fortsatt var lojala samtidigt som de ökade sitt handlande markant. Den underliggande utvecklingen av våra långsiktiga nyckeltal med ett högt genomsnittligt ordervärde var stark då våra kunder fortsätter upptäcka fler av våra kategorier och lägger fler varor i varukorgen. Lagerpositionen är stark och genomförsäljningen av höst/vinterkollektionen 2022 är högre än föregående år.”
“Den nya utbyggnaden av vår automatiseringslösning på hanteringscentret hanterade volymtopparna på ett imponerande sätt och vi slog ett nytt rekord i antalet hanterade orders per timme, ca 15 000 då det var som högst tryck.”
Boozt förväntar en nettomsättningstillväxt för helåret 2022 i den övre delen av intervallet 10-15% och en justerad rörelsemarginal i den övre delen av intervallet 235-285 miljoner kronor.