Swedencare AB (publ) HALVÅRSRAPPORT 1 April - 30 Juni 2024
Försäljningsrekord med 10% organisk tillväxt
Perioden i sammandrag
Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.
Andra kvartalet: 1 april - 30 juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 630,5 MSEK (572,1 MSEK), motsvarande en ökning om 10% (21%)
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 10% (9%)
- Operationell EBITDA uppgick till 140,9 MSEK (118,3 MSEK), motsvarande en ökning om 19%, respektive en EBITDA-marginal om 22,3% (20,7%). De operationella justeringarna om totalt 2,2 MSEK avser fusion- och förvärvskostnader, en efterrevisionsjustering från 2022 samt icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
- Operationell EBITA uppgick till 119,9 MSEK (98,7 MSEK), motsvarande en ökning om 21% respektive en EBITA-marginal om 19,0% (17,3%)
- Operationell EBIT uppgick till 119,6 MSEK (98,5 MSEK), motsvarande en ökning om 21% respektive en EBIT-marginal om 19,0% (17,2%)
- Valutakursvinster uppgick till 0,1 MSEK (2,8 MSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till 20,9 MSEK (16,3 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 158 731 900 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till 0,13 SEK (0,10 SEK)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 81,2 MSEK (81,4 MSEK)
- 50,0 MSEK har amorterats på skulderna till kreditinstitut
- Per den 30 juni 2024 uppgick likvida medel till 170,0 MSEK (197,6 MSEK)
Första halvåret: 1 januari - 30 juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 1 228,0 MSEK (1 095,3 MSEK), motsvarande en ökning om 12% (29%)
- Den organiska, valutajusterade, tillväxten uppgick till 11% (10%)
- Operationell EBITDA uppgick till 279,7 MSEK (224,0 MSEK), motsvarande en ökning om 25%, respektive en EBITDA-marginal om 22,8% (20,5%). De operationella justeringarna om totalt 10,5 MSEK avser fusion- och förvärvskostnader, en efterrevisionsjustering från 2022 samt icke-kassaflödespåverkad omvärdering av förvärvslager till verkligt värde
- Operationell EBITA uppgick till 239,1 MSEK (186,4 MSEK), motsvarande en ökning om 28% respektive en EBITA-marginal om 19,5% (17,0%)
- Operationell EBIT uppgick till 238,4 MSEK (185,9 MSEK), motsvarande en ökning om 28% respektive en EBIT-marginal om 19,4% (17,0%)
- Valutakursvinster uppgick till 4,5 MSEK (1,0 MSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till 51,0 MSEK (33,5 MSEK)
- Resultat per aktie beräknat på 158 731 900 aktier (158 731 900 aktier) uppgick till 0,32 SEK (0,21 SEK)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 151,8 MSEK (181,9 MSEK)
- 75,0 MSEK har amorterats på skulderna till kreditinstitut
Väsentliga händelser under andra kvartalet
Swedencare lanserar NaturVet by Swedencare och tar USA:s ledande husdjursvarumärke till Europa.
Väsentliga händelser efter andra kvartalets utgång
Swedencare förvärvar det kanadensiska djurhälsovårdsbolaget, MedVant Inc genom det nystartade kanadensiska holdingbolaget ”Swedencare Canada Holding Inc”.
VD har ordet
Försäljningsrekord och ett antal strategiska beslut
Det andra kvartalets nettoomsättning om 630 MSEK innebar en ökning med 10% jämfört med Q2 2023, samtidigt som vår operationella EBITDA uppgick till 141 MSEK, en ökning med 19%. Under kvartalet har vi gjort två mindre varumärkesaffärer, givit utdelning till våra aktieägare samt amorterat och fortsatt minska vår nettoskuldsättning. Vårt kassaflöde visar på styrkan i vår affärsmodell och möjliggör att vi snabbt kan agera på attraktiva affärsmöjligheter. Vår organiska tillväxt var 10% i kvartalet och 11% på halvåret, jämfört mot Pet Supplement Market tillväxt om 6%*.
Marknadsläge
På samtliga större marknader är efterfrågan god och husdjursmarknaden visar tillväxt. Online samt Pet Retail visar högst tillväxt för oss tillsammans med vårt tillverkningssegment. Veterinärskanalen, med en tillväxt om 8% för kvartalet har stora skillnader mellan marknader, gruppbolag samt olika kunder. Våra större veterinärskunder är fortsatt försiktiga med större beställningar och föredrar att öka orderfrekvensen i stället. Det ger oss en del utmaningar med
kapacitet, vilket även påverkat vår lönsamhet något. Dock har vi indikationer på att andra halvåret kommer att visa på en starkare och jämnare efterfrågan. Vi fortsätter att konsolidera våra verksamheter och finna synergier. Ännu ett gruppföretag har flyttat till vår lager- och logistikhub i Tampa vilket kommer resultera i kostnadsbesparingar från innevarande kvartal i form av hyra, personal- och lageroptimering.
Vår verksamhet i Kanada för läkemedelsutveckling och tillverkning uppvisar sitt starkaste kvartal någonsin och fortsätter att ha en hög efterfrågan. De kommande åren kommer framförallt tillverkningsdivisionen att växa kraftigt vilket ger jämnare intäktsströmmar och en möjlighet att optimera kostnadsbasen. Vår unika smaksättningsingrediens, FlavorPal, fortsätter att växa med nya kunder under kvartalet och flera av de största läkemedelsbolagen är nu i en utvärderingsprocess av produkten.
Strategiska beslut
Vårt största gruppbolag NaturVet genomförde en stor omorganisation av sälj- och marknadsavdelningen under kvartalet där man fokuserar på att renodla och anpassa organisationen mot de viktigaste kundkategorierna. Detta tillsammans med egen tillverkningskapacitet och en innovationspipeline kommer ge oss ytterligare konkurrensfördelar. Vi kan med detta vara än mer snabbfotade avseende produktlanseringar och att finna unika kundspecifika lösningar.
Organisationen är nu byggd för den viktiga och kommande expansionen till ”big box retailers”. Denna kategori av kedjor är numera minst lika stor som den traditionella ”Pet retail” och naturligtvis ska NaturVet även finnas tillgänglig för husdjursägare i denna butikskategori. Säljcyklerna är långa och det är först under 2025 och 2026 vårt team diskuterar och planerar för lanseringar med potentiella kunder. Jag ser fram emot att återkomma med information när beslut är fattat om vilka partners vi kommer att samarbeta med.
Europa
Vårt europeiska segment fortsätter att leverera starka resultat och tillväxt om hela 31%. Vår europeiska CCO Laszlo Varga beskriver vår europeiska strategi kortfattat nedan och kommer även att delta på vår webinar presentation kl. 10:30 idag.
Nya förvärv
Under kvartalet har vi genomfört två mindre förvärv av varumärken som vi planerar använda mot en del kunder vilka vi idag inte har en relation med. Healthy Solutions for Pets (”HSP”) är ett mindre och förhållandevis nytt varumärke vars produkter tillverkas av oss redan. Vet Worthy är ett välkänt varumärke vilket på grund av en omstrukturering hos dess ägare kunde förvärvas av oss. Båda förvärven förväntas bidra med en mindre försäljning under 2024 och mer substantiellt under 2025.
Vi har även signerat en förvärvstransaktion avseende ett bolag i Kanada. Medvant är ett mindre produkt- och distributionsföretag som täcker hela den kanadensiska veterinärsmarknaden. Vi känner varandra väl då bolaget framgångsrikt distribuerat RX Vitamins sedan ett antal år tillbaka. Husdjursmarknaden i Kanada är ungefär 1/10 av den amerikanska och vi ser därmed stora möjligheter att genom Medvant lansera flera av våra varumärken vilka tidigare inte sålts i Kanada. Avslutningsvis vill jag tacka hela organisationen för ett bra halvår och önska er alla en fortsatt härlig sommar.
Håkan Lagerberg
Malmö den 25 juli 2024
*Källa: Virtue Market Research. Grand View Research, Straits Research
Projects.
Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande samt finns tillgänglig på www.swedencare.com.
Swedencare bjuder in investerare och analytiker till en presentation av halvårsresultatet där CEO Håkan Lagerberg och CFO Jenny Graflind kommenterar rapporten. Laszlo Varga, CCO Europa, kommer också att delta på webinariet för att kortfattat beskriva vår europeiska strategi. Presentationen hålls kl. 10:30-11:15 CEST och går att följa via live webinar.
Webinariet nås genom denna länk: https://us06web.zoom.us/j/82168818711