Sonetel halvårsrapport juli - december 2024
Ökad omsättning och ARR samt stärkt balansräkning
KONCERNEN JULI – DECEMBER 2024
- Nettoomsättningen ökade till 12,2 (11,5) MSEK.
- Bruttomarginalen uppgick till 79% (78%).
- EBITDA uppgick till 3,1 (4,8) MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till -0,7 (1,3) MSEK.
- Resultat före skatt uppgick till -1,4 (0,5) MSEK.
- Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till -0,24 (0,05) kr.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -0,1 (2,8) MSEK.
- Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,9 (0,4) MSEK.
- Antalet aktiva betalande kunder uppgick till 20 340 (20 477).
- Antalet nya betalande kunder uppgick till 9 804 (8 397).
- Anskaffningskostnad per betalande kund (CAC) uppgick till 166 kr (153).
- Återkommande intäkter för helåret (ARR) vid periodens slut uppgick till 21,7 MSEK (19,8).
- Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 71% (56%) procent.
- Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 39 (38).
VDs kommentarer
Sonetel inleder räkenskapsårets första 6 månader med ökad tillväxt och kraftigt förbättrad soliditet. Vi har idag närmare 21 000 betalande telefonnummerkunder i över 170 länder. Samtidigt lockar vi mer än 50 000 potentiella kunder till vår hemsida varje månad. Det visar kraften i vårt erbjudande och dess relevans, både globalt och lokalt.
Årligt återkommande intäkter (ARR) har fram till januari uppvisat kontinuerlig tillväxt 8 månader i rad, mätt i vår huvudvaluta (USD), jämfört med föregående år.
En intressant aspekt är att 90 % av våra nordamerikanska kunder använder sina virtuella nummer för lokala ändamål, medan cirka 40 % av våra europeiska kunder gör detsamma. Det stärker vår ambition att erbjuda en plattform som smidigt stöder alla typer av affärssamtal – oavsett om syftet är att nå kunder tvärs över gatan eller över landsgränser.
Den övertecknade företrädesemissionen samt riktade emissionen i juli 2024 gav oss ett betydande tillskott om 11,2 MSEK. Detta har bland annat möjliggjort en minskad skuldsättning och skapat manöverutrymme för fortsatta satsningar på vår kärnverksamhet.
Under perioden har vi även fått en markant ökning av nya betalande kunder, inte minst tack vare att Skype slutat sälja telefonnummer. Samtidigt har vi intensifierat arbetet med att ta hand om hundratals potentiella kunder som varje dag registrerar sin email men inte når hela vägen fram till en betalande ny kund. Här ser vi fortsatt en stor potential och vi har under året förstärkt teamet med både tung erfarenhet och specialistkompetens inom digital marknadsföring.
Vi upplever en fortsatt stark efterfrågan globalt, samtidigt som ett växande antal kunder upptäcker fördelarna med ett flexibelt och användarvänligt system för professionella samtal. Vår prioritering är enkel: att stärka kärnfunktionerna så att våra kunder enkelt kan ringa och ta emot samtal och i Premium-planen spela in dem och dra nytta av AI-tjänster som gör affären smartare.
Vår AI-plattform är i testdrift, med nya funktioner för samtalssammanfattningar och kundsamtalsanalys. Även i denna tidiga fas ser vi hur tekniken ger konkret värde för kunderna genom att spara tid, underlätta samarbete och öka försäljningen. Att erbjuda fler AI-drivna fördelar är ett viktigt steg i vår strategi att öka attraktionskraften för Premium- och Business-planerna, där intäkten per kund är upp till fyra gånger högre än i vår Basic-plan.
Med den förbättrade balansräkningen, en dedikerad ägarkrets och en allt större andel lojala Premiumkunder går Sonetel in i 2025 med tillförsikt. Vi ser fram emot att fortsätta vår utveckling, driva innovation och göra det enklare för mindre företag att bli effektivare i sin kommunikation, oavsett var i världen de befinner sig.
Välkommen att följa oss på den fortsatta resan. 2025 har alla förutsättningar att bli ett både händelserikt och framgångsrikt år.
Henrik Thomé
VD och grundare
Kommentarer till verksamheten
VERKSAMHETEN UNDER PERIODEN
Intäkter
Bolagets försäljning under perioden juli till december uppgick till 12,2 MSEK, jämfört med 11,5 MSEK samma period föregående år.
Intäkterna kom från kunder i ca 170 länder.
Över 90% av intäkterna härrörde från återkommande årliga intäkter (ARR).
Antalet abonnemang för virtuella telefonnummer ökade med ca +6% jämfört med året innan.
Kunderna kan välja att ha Basic-planen och bara betala för telefonabonnemang och samtal. Detta kostar från 17 kr/nummer och månad. Alternativt så kan kunderna välja Premium eller Business-planen, som kostar från 99 kr per månad och användare.
En Premiumkund med ett virtuellt nummer ger ca 4 ggr mer intäkter än en Basic-kund. Det är därför fördelaktigt att ge kunderna goda skäl att övergå till Premium. Detta görs primärt genom att inkludera telefonnummer, samtal samt AI-tjänster såsom samtalssammanfattning.
Antalet Premiumkunder ökade med ca +35% från året innan. Detta beror delvis på att en tidigare tilläggstjänst för nummer (Business package) inte längre erbjuds, vilket gör det nödvändigt för kunder att övergå till Premium eller Business Plan.
ARR (årligen återkommande intäkter) i SEK vid periodens slut var +10% jämfört med föregående år. Räknat i USD (bolagets huvudsakliga valuta för intäkter) så var ARR +3%.
Bruttomarginalen på bolagets samtliga SaaS-tjänster låg på ca 80% vilket var en ökning från 78%.
Kostnader
Bolaget hade under perioden kostnader på 12,9 MSEK vilket kan jämföras med 11,1 MSEK under samma period under föregående år.
Kostnadsökningen berodde primärt på följande faktorer:
- Personalkostnader ökade med ca 1,0 MSEK. Av detta representerade temporärt ökade styrelsearvoden ca 0,3 MSEK. Fr.o.m. jan 2025 har styrelsearvoden åter sänkts med motsvarande belopp.
- Skatt på utdelning av upparbetad historisk vinst i Indien med ca 0,5 MSEK. Detta är en kostnad av engångskaraktär.
- Konsultkostnader kopplade till satsningar för tillväxt motsvarande ca 0,4 MSEK.
- Marknadsföringskostnader för Google Adwords ökade med ca 0,3 MSEK till följd av ökat kundinflöde.
- Avskrivningar ökade med 0,2 MSEK.
- Valutakursförluster på koncerninterna skulder uppgick till 0,1 MSEK
Investeringar
Bolaget gjorde under perioden ca 4,4 MSEK i investeringar i utvecklingen av bolagets tjänster varav ca 3,4 MSEK bestod av aktiverade utvecklingskostnader för personal i Indien.
Under samma period föregående år investerades ca 3,8 MSEK varav ca 3,1 MSEK avsåg aktiverade personalkostnader i Indien.
Resultat
Koncernen redovisade under perioden en förlust före skatt på ca -1,4 MSEK vilket kan jämföras med ca +0,5 MSEK under samma period föregående år.
Försämringen på -1,9 MSEK berodde primärt på följande faktorer:
- -1,0 MSEK av försämringen berodde på att perioden föregående år hade +0,9 MSEK effekt från valutakursdifferenser på koncerninterna skulder medan denna period hade -0,1 MSEK effekt.
- Övrig förändring berodde på ökade kostnader varav ca 0,8 MSEK är kostnader av engångskaraktär (se kostnader).
Korrigerat för valutakursdifferenser samt kostnader av engångskaraktär låg resultat på -0,5 MSEK.
Kassaflöde
Kassaflödet från den löpande verksamheten var ca -0,1 MSEK under perioden. Detta kan jämföras med ca 2,8 MSEK under samma period föregående år.
Försämringen på -2,9 MSEK berodde primärt på följande faktorer:
- -1,0 MSEK berodde på att det föregående period fanns en positiv effekt från valutakursdifferenser på koncerninterna skulder medan det under denna period fanns en negativ effekt.
- 1,9 MSEK berodde på kostnadsökningar (se kostnader) varav ca 0,8 MSEK är av engångskaraktär.
Räntebärande lån
Räntebärande lån minskade från 12,5 MSEK vid periodens början till 7,2 MSEK vid periodens slut.
Ytterligare 0,6 MSEK lån återbetalades efter periodens slut i januari 2025 varefter kvarvarande lån uppgick till 6,6 MSEK.
Kvarvarande lån har konsoliderats och därmed erhållit mer fördelaktiga villkor.
Kundanskaffning
9 804 nya betalande kunder inkom under perioden. Det är 17% fler än under samma period föregående år.
Antalet kvarvarande betalande kunder vid periodens slut var dock -1% jämfört med föregående år.
Kostnaderna för betald marknadsföring via Google Adwords ökade med +31% jämfört med samma period föregående år.
Detta berodde på att antalet nya betalande kunder från Adwordsannonser ökade med +29%. Anskaffningskostnaden per kund var därmed närmast oförändrad.
Kundanskaffningskostnaden (CAC) för samtliga nya kunder låg under perioden i snitt på ca 166 SEK, vilket kan jämföras med ca 154 SEK samma period föregående år.
Återbetalningstiden för kundanskaffnings-kostnaden per ny betalande kund var i snitt mindre än 1 månad under perioden.
AKTIVA KUNDER * | Dec/23 | Sep/24 | Okt/24 | Nov/24 | Dec/24 |
Aktiva betalande kunder med abonnemang | 20,477 | 20,265 | 20,255 | 20,258 | 20,340 |
Kundbetyg
Sonetels kundbetyg på Trustpilot låg vid periodens slut på 4,6 av 5 möjliga (”Utmärkt”).
Nya AI tjänster
Under perioden har bolagets tjänst för samtalssammanfattningar och automatiska analyser av kundsamtal tagits i testdrift med kunder (BETA).
Minskning av koncerninterna skulder
För att undvika viten från indiska myndigheter har det svenska moderbolagets skuld till dotterbolaget i Indien reducerats under perioden. Skulden har byggts upp sedan 2009 p.g.a. att dotterbolaget har ett vinstpåslag om ca 20% vid fakturering av moderbolag vilket är i enlighet med lokala krav.
Under perioden har denna historiskt upparbetade skuld reducerats från ca 859 KUSD till 433 KUSD. Detta har genomförts genom att dotterbolaget delat ut upparbetad vinst till moderbolaget, varefter moderbolaget använt dessa medel för att betala de äldsta obetalda fakturorna från dotterbolaget. En utdelningsskatt på 10% har därmed uppstått vilken betalats med ca 45 KUSD under perioden (se kostnader).
Processen med att reducera den koncerninterna skulden påbörjades redan under föregående räkenskapsår (juli 2023 – juni 2024), under vilken skulden reducerades från ca 1090 KUSD till 859 KUSD.
Reduceringen av historisk skuld är nu slutförd i och med att dotterbolagets utställda fakturor är utställda inom den tidsram som tillåts av de indiska myndigheterna. Utdelning av upparbetad vinst kommer fortsättningsvis ske löpande. Detta kommer att leda till löpande vinstskatt motsvarande ca 2% av kostnaderna för den indiska organisationen, vilket motsvarar ca 1,5 KUSD per månad.
VERKSAMHETEN EFTER PERIODEN
Inflödet av nya betalande kunder ökade kraftigt i januari 2025.
Den ökade tillströmningen bedöms dels bero på förbättringar i tjänsten samt på att Skype slutat erbjuda virtuella telefonnummer till sina kunder i slutet av perioden.
Antalet nya betalande kunder låg under månaden på ca 2200, vilket är ca +44% jämfört med samma period föregående år.
Vid månadens slut låg antalet aktiva betalande kunder på 21 018.
Nettoomsättningen uppgick under januari till ca 2,2 MSEK vilket är +14% jämfört med samma månad föregående år.
Räknat i USD var ökningen ca +8%. Ca 2/3 av bolagets är intäkter är i USD.
ARR uppgick vid slutet av januari till 22,6 MSEK vilket var +13% jämfört med föregående år. Mätt i USD ökade ARR med +6%.
Bolaget har under januari 2025 återbetalat ett lån på 0,6 MSEK.
Kapitalanskaffning
Bolaget har genomfört en nyemission av aktier om cirka 9,3 MSEK med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare samt en riktad emission av aktier om cirka 2,5 MSEK. Syftet med emissionerna har sammanfattningsvis varit att öka tillväxttakten och stärka Bolagets finansiella ställning.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN
En kraftig ökning av inflödet av nya betalande kunder har konstaterats i januari 2025.
Halvårsrapporten är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/#rapporter
Om Sonetel AB (publ)
Sonetel erbjuder virtuella telefonnummer med stöd av artificiell Intelligens till småföretag globalt. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Bolaget nyttjar ledande AI-teknologier från OpenAI, Google, Elevenlabs, Deepgram m.fl.. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.
Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/
Kontakt
Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
[email protected]
Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2025 kl. 08:30 CET