Reato Group presenterar uppdatering om First Hotels beläggning och prissättning
Reato Group AB kan meddela att koncernens verksamhet, inom First Hotels-koncernen, fortsätter att utvecklats starkt under sommaren med en kraftig ökning av rumspriserna baserat på hög efterfrågan samt en generell prisökning i branschen till följd av inflation.
First Hotels beläggning
Under juli månad noterades i koncernen en ökning av beläggningen (OCC, se nedan) med 5 procent jämfört med samma period 2019, innan pandemin inträffade, och med 82 procent respektive 14 procent jämfört med juli 2020 och 2021. Beläggningen för resten av året ser fortsatt starkt ut men ser ut att kunna stabilisera sig fram emot vintermånaderna jämfört med samma period 2021.
Utveckling Beläggning (OCC) | OCC jämfört med samma månad 2019 | OCC jämfört med samma månad 2020 | OCC jämfört med samma månad 2021 |
Juli 2022 | +5% | +84% | +14% |
Bolaget mäter beläggningen med det alternativa nyckeltalet OCC (Occupancy)
First Hotels snittpris
Av nedan sammanställning framgår även att utvecklingen av det snittpris (ADR, se nedan) i koncernen som hotellgäster betalar för sina rum är över den nivån som rådde innan pandemin inträffade. Det är värt att notera att den ökningen på 39 procent jämfört med samma period 2019 indikerar att snittpriset på marknaden återhämtar över förväntan med hänsyn till den utmaning som branschen har fått uthärda med lägre beläggning och hög konkurrens under pandemiåren.
Vi ser en fortsatt tillväxt i snittpris för resten av året jämfört med samma period 2021.
Utveckling snittpris (ADR) | ADR jämfört med samma månad 2019 | ADR jämfört med samma månad 2020 | ADR jämfört med samma månad 2021 |
Juli 2022 | +39% | +31% | +29% |
Bolaget mäter snittpriset med det alternativa nyckeltalet ADR som står för Average Daily Rate, vilket avser det genomsnittliga pris som en hotellgäst betalar per natt per rum.
VD Kommenterar:
Juli fortsätter att ha den positiva utveckling vi såg tidigare under sommaren. Fritidsmarknaden har varit stark trots att resenärer från framför allt USA och Asien har semestrat i sina egna regioner i större utsträckning till följd av osäkerheten kring de säkerhetspolitiska förhållandena i Europa. Dessa faktorer, liksom högre energipriser, högre räntor och allmän inflation, förväntas dämpa försäljningen av hotellövernattningar för både den kommersiella marknaden och fritidsmarknaden. Vi tror att detta är faktorer som kommer att dra ner momentum för hela branschen, både för beläggning och rumspriser under hösten och vintern.