Pierce Group publicerar preliminära resultatsiffror för det tredje kvartalet 2021
Nettoomsättningen under det tredje kvartalet uppgick preliminärt till 361 MSEK, vilket var en ökning med 10 procent jämfört med det tredje kvartalet 2020. Ökningen i lokala valutor uppgick till 11 procent. Justerat rörelseresultat (EBIT) beräknas uppgå till 3 MSEK, jämfört med 12 MSEK motsvarande kvartal föregående år. Resultatminskningen förklarades främst av högre fraktkostnader från Asien, vilka ökade med 9 MSEK.
Bolagets uppfattning är att den totala efterfrågan på marknaden under Q3 var lägre än motsvarande kvartal 2020, delvis som en konsekvens av de minskade pandemirestriktionerna i Europa, vilka bedöms ha reducerat aktiviteten och efterfrågan online. I slutet av kvartalet bedöms dock marknaden ha vänt till positiva tillväxtsiffror avseende trafiken. För Pierce har dock trafiknedgången kompenserats av en högre konverteringsgrad samt ett ökat genomsnittligt ordervärde. Det tredje kvartalet är normalt säsongsmässigt väsentligt svagare när det gäller nettoomsättningen än Q2, som innehåller säsongsstart för kunderna, och Q4 som inkluderar starka kampanjerbjudanden, i synnerhet för Black Friday och julhandeln.
Effekter från pandemin fortsatte även att påverka verksamheten negativt under Q3 genom väsentligt ökade fraktkostnader från Asien samt bristande produkttillgänglighet på marknaden. Fraktkostnaderna ökade med 9 MSEK jämfört med tredje kvartalet 2020. Kostnaderna för dessa frakter kommer sannolikt att öka som andel av försäljningen under kommande kvartal. Den bristande tillgången på produkter avsåg främst avsaknaden på utförsäljningspartier från leverantörer till Offroad-segmentet, vilket påverkade möjligheterna att erbjuda prispressade externa varumärken till en hög marginal. Denna var kopplad till produktionsproblem i leverantörsledet, samt försenade lanseringar av nya kollektioner.
Rörelsekapitalet ökade med 49 MSEK under Q3 och uppgick till 200 MSEK vid kvartalets utgång. Ökningen var bland annat en konsekvens av att bolaget vill säkerställa tillgången på produkter inför fjärde kvartalets kampanjer, i synnerhet Black Friday. Nettoskulden uppgick till 105 MSEK vid kvartalets utgång, vilket var en ökning med 50 MSEK under kvartalet.
VD Henrik Zadig kommenterar utvecklingen under kvartalet:
”Det är positivt att återse försäljningstillväxt under tredje kvartalet. Dock är vi fortsatt påverkade av flera utmanande omvärldsfaktorer kopplade till pandemin, vilket haft en negativ effekt på både försäljning och rörelseresultat. Den största resultatpåverkan kommer från de numera väldokumenterade höga kostnaderna för containerfrakter från Asien. Arbete pågår med att i möjligaste mån kompensera för dessa ökade kostnader, bland annat genom justeringar av prissättningen mot kund. Därutöver minskade onlinetrafiken i marknaden jämfört med Q3 förra året, även om vi bedömer att trafiktillväxten i marknaden förbättrades successivt under kvartalet. Slutligen har vi haft fortsatta brister i varutillgången på grund av störningar i de globala varuflödena. Sammantaget är det fortsatt svårnavigerat på kort sikt.
Under kvartalet har vi arbetat intensivt med att förbereda den viktiga kampanjsäsongen som startar med Black Friday i november. Vi fortsätter att arbeta med extra säkerhetsmarginal och har således byggt upp lagret med framförallt egna varumärkesprodukter under Q3 för att säkerställa ett starkt kunderbjudande inför kampanjstarten.”
Alla siffror i detta pressmeddelande är preliminära och oreviderade. Den fullständiga rapporten för det tredje kvartalet kommer att publiceras den 11 november 2021. Pierce kommer inte att lämna några ytterligare kommentarer eller detaljer innan den fullständiga rapporten har publicerats.
För mer information vänligen kontakta:
Henrik Zadig, VD
Tel: +46 (0) 73 146 14 60
E-post: [email protected]
Tomas Ljunglöf, CFO
Tel: +46 (0) 73 378 01 54
E-post: [email protected]
Om Pierce
Pierce är ett ledande och snabbväxande e-handelsbolag som genom onlinebutikerna 24MX, XLMOTO och Sledstore säljer utrustning, reservdelar, tillbehör och streetwear till motorcyklister över hela Europa genom ett fyrtiotal lokalt anpassade hemsidor. Bolaget har två större segment, Offroad – försäljning till motocross och enduroåkare, och Onroad – försäljning till kunder som kör på trafikerade vägar. Därutöver har Pierce ett mindre segment, Övrigt, som främst fokuserar på snöskotrar. Med ett stort och unikt produktsortiment, inklusive flera egna varumärken, en utmärkt kundupplevelse samt attraktiva priser håller Pierce på att förändra marknaden för motorcykelentusiaster i Europa. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Sverige, centrallagret ligger i Szczecin, Polen, och huvuddelen av kundsupporten ligger i Barcelona. Bolaget har cirka 450 anställda.