Nepa påskyndar sin strategiska transformation och initierar ett globalt kostnadsbesparingsprogram
STOCKHOLM, Sverige – Nepa, ett ledande företag inom marknadsförings- och varumärkesanalys som erbjuder värdefulla insikter för att driva varumärkesbyggande och öka försäljning genom effektivare marknadsföring, påskyndar sin strategiska transformation. Bolaget planerar att se över sin nuvarande organisation och initiera ett globalt kostnadsbesparingsprogram som primärt berör existerande affärsenheter och leveransenheter men även produktutveckling och administrativa funktioner. Det kommer potentiellt påverka omkring 30 anställda.
Det globala kostnadsbesparingsprogrammet förväntas reducera personalkostnader och övriga externa kostnader med cirka 24 miljoner kronor på årsbasis, gradvis synligt redan i det första kvartalet 2023. Det förväntas resultera i omstruktureringskostnader om 8 miljoner kronor i det fjärde kvartalet 2022.
”En transformering av den nuvarande organisationen genom en separering av försäljning och rådgivning kommer möjliggöra en acceleration av Nepas resa mot skalbar tillväxt. Vi står fast vid vår långsiktiga strategi och förväntar oss långsiktigt varaktiga effekter av att snabba på transformationen. Samtidigt är vi medvetna om det faktum att det initierade kostnadsbesparingsprogrammet kommer påverka flera av våra medarbetare. Vi kommer göra allt vi kan för att stötta dem”, säger Ulrich Boyer, VD.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulrich Boyer, CEO
Nepa AB
[email protected]
+46 70 822 66 18
Denna information är sådan information som Nepa AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 2022-12-14 kl. 13:05 CET.