Getinges helårsrapport 2023: Stark försäljning och bra kassaflöde – men marginalerna tyngdes av kvalitetskostnader och mixeffekter
”Nettoomsättningen ökade med 16,5 % i det fjärde kvartalet, efter tillväxt inom samtliga affärsområden och regioner. Organisk tillväxt stod för 10,1 %, förvärv för 5 % och valuta för 1,5 %,” säger Mattias Perjos, VD & koncernchef på Getinge. ” Det fria kassaflödet ökade under Q4 och vår starka finansiella ställning är intakt, vilket ger oss en solid grund för fortsatta investeringar och tillväxt.”
Getinges orderingång ökade med 4,1 % i kvartalet tack vare förvärv och valuta. Organiskt minskade den med 2,4 %, vilket främst beror på utmanande jämförelsetal från 2022 i samband med att Kina släppte sina restriktioner kopplat till Covid-19. Utvecklingen i USA var positiv i de flesta produktkategorierna.
”Trots en svagare orderingång gör befintlig orderbok och den dialog vi för med kunder att vi förväntar oss en organisk omsättningstillväxt om 2–5 % för 2024. De två förvärv som slutfördes under Q4 2023 förväntas bidra med 3–5 % försäljningstillväxt under 2024,” säger Mattias Perjos, VD och koncernchef på Getinge.
Även om försäljningen ökade blev rörelsemarginalen lägre än 2022, främst på grund av de kvalitetskostnader för förbättringsarbetet inom Acute Care Therapies som pågått sedan det andra kvartalet 2023. Marginalen påverkades negativt av en generellt ofördelaktig geografisk och produktrelaterad mix och högre kostnader för insatsvaror och medarbetare.
”Det fria kassaflödet ökade under Q4 och vår starka finansiella ställning är intakt, vilket ger oss en solid grund för fortsatta investeringar och tillväxt,” säger Mattias Perjos.
Oktober – December 2023 i korthet
- Nettoomsättningen ökade med 10,1 % och orderingången minskade med 2,4 % organiskt
- Justerat bruttoresultat uppgick till 4 596 Mkr (4 153) och marginalen till 46,4 % (48,9)
- Justerad EBITA uppgick till 1 318 Mkr (1 317) och marginalen till 13,3 % (15,5)
- Justerat resultat per aktie uppgick till 3,11 kr (3,35)
- Fritt kassaflöde uppgick till 976 Mkr (708)
- Förvärven av Healthmark och HPNE slutfördes under oktober
- Händelser efter kvartalets utgång:
- Agneta Palmér utsedd till ny CFO från den 31 mars 2024
Januari – December 2023 i korthet
- Nettoomsättningen ökade med 6,4 % och orderingången minskade med 1,6 % organiskt
- Justerat bruttoresultat uppgick till 15 533 Mkr (14 361) och marginalen till 48,8 % (50,8)
- Justerad EBITA uppgick till 3 887 Mkr (4 281) och marginalen till 12,2 % (15,1)
- Justerat resultat per aktie uppgick till 9,19 kr (10,90)
- Fritt kassaflöde uppgick till 1 623 Mkr (2 261)
- Utdelning per aktie föreslås till 4,40 kr (4,25)
Telefonkonferens
Telefonkonferens med Mattias Perjos, VD & koncernchef, och Lars Sandström, Finansdirektör, hålls den 1 februari kl. 10.00 – 11.00 svensk tid.
Registrera dig via denna länk för att delta via telefonkonferens. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till telefonkonferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
Under telefonkonferensen kommer en presentation att hållas. För att ta del av denna via webcast, vänligen klicka på denna länk. En inspelning finns tillgänglig här i tre år.
Mediakontakt:
Lars Mattson, Head of Investor Relations
Tel: +46 (0)10 335 0043
Email: [email protected]
Denna information är sådan information som Getinge AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 februari 2024 kl. 08.00 CET.
Kort om Getinge
Med en fast övertygelse om att alla människor och samhällen ska ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och Life Science-institutioner med produkter och lösningar som har till mål att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsflöden. Erbjudandet omfattar produkter och lösningar för intensivvård, hjärt- och kärlkirurgi, operationssalar, sterilgodshantering samt Life Science-sektorn. Getinge har över 10 000 anställda runtom i världen och produkterna säljs i över 135 länder.