FlexQubes rapport för det tredje kvartalet 2023
PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2023
- Orderingången minskade med 40,1 procent till 83,7 MSEK (139,7). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 45,0 procent.
- Nettoomsättningen minskade med 46,5 procent till 83,5 MSEK (156,0). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen minskat med 49,7 procent.
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -46,9 MSEK (0,7) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -51,0 MSEK (-2,8).
- Resultat före skatt uppgick till -53,1 MSEK (-3,2).
- Resultat per aktie uppgick till –5,6 SEK (-0,4).
- Kassaflödet uppgick till 13,8 MSEK (-0,8), varav -45,8 MSEK (-16,1) från den löpande verksamheten, -10,4 MSEK (-5,5) från investeringsverksamheten och 70,0 MSEK (20,8) från finansieringsverksamheten.
- Likvida medel uppgick till 44,6 MSEK (36,1) vid periodens utgång.
TREDJE KVARTALET 2023
- Orderingången minskade med 20,8 procent till 29,1 MSEK (36,7). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har orderingången minskat med 21,0 procent.
- Nettoomsättningen minskade med 70,0 procent till 16,9 MSEK (56,4). Rensat för valutakurspåverkan mellan jämförelseperioderna har nettoomsättningen minskat med 71,7 procent.
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -26,3 MSEK (4,0) och rörelseresultatet före finansiella poster (EBIT) uppgick till -27,6 MSEK (2,8).
- Resultat före skatt uppgick till -28,6 MSEK (2,6).
- Resultat per aktie uppgick till -2,6 SEK (0,3).
- Kassaflödet uppgick till 26,1 MSEK (-1,1), varav -18,1 MSEK (-2,5) från den löpande verksamheten, -2,2 MSEK (-1,8) från investeringsverksamheten och 46,4 MSEK (3,2) från finansieringsverksamheten.
- Likvida medel uppgick till 44,6 MSEK (36,1) vid periodens utgång.
- FlexQube beviljas patent i Europa och USA för bolagets innovativa AMR-system, FlexQube Navigator.
- Styrelsen beslutar och genomför fullt garanterad företrädesemission om 75 MSEK samt riktad emission om c:a 9,7 MSEK.
- Bolaget får uppföljningsorder för sex AGV-robotar till en stor japansk fordonskoncern belägen i USA.
HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG
- Slutgiltig betalning av nyemissionerna med avdrag för emissionskostnader har tillfört bolaget ytterligare likvid om c:a 26,7 MSEK efter avdragna kostnader. I samband med detta registrerades 2 523 895 nya aktier hos Bolagsverket och totalt utestående aktier i bolaget är nu 13 404 152 stycken.
Länk till delårsrapporten för det tredje kvartalet 2023: https://www.flexqubegroup.com/secure-file.php?file=74ed11025c9c8229d5b550eb1d085260.pdf
Hela delårsrapporten finns även bifogad härtill.
VD-ORD
HÖGRE TREND FÖR ORDERINGÅNG OCH BESPARINGSPROGRAM SKAPAR POSITIVT MOMENTUM FÖR KOMMANDE KVARTAL
Jag kan konstatera att mitt första fulla kvartal som VD för FlexQube inte blev som jag hade önskat och många initiativ har påbörjats inom organisationen för att vända utvecklingen. Försäljningen föll till 16,9 MSEK vilket är 70% under jämförelsekvartalet. Som alltid är försäljningen beroende av orderingången i föregående kvartal och den svaga orderingången under andra kvartalet är orsaken till den låga försäljningen i tredje kvartalet. Sedan andra kvartalet har vi fyllt de luckorna som fanns inom försäljningsorganisationen och har därmed en bättre kundbearbetning under tredje kvartalet. Orderingången stiger till 29,1 MSEK vilket är 54% bättre än under andra kvartalet men där förväntningarna på nuvarande organisation är väsentligt högre när alla är färdigutbildade. Vi saknar fortsatt större order under kvartalet vilka är viktiga för den totala lönsamheten och tillväxten är -21% jämfört med samma kvartal föregående år.
Resultatet för tredje kvartalet är väldigt svagt och främst drivet av den låga försäljningen, sämre marginal och höga engångskostnader, samt att kostnader i förhållande till försäljningsvolym är hög. Bruttomarginalen under kvartalet påverkas framför allt av bokföringsmässiga inkuransbokningar till följd av lägre omsättning, några affärer med lägre marginal samt vår kostnad för montering som blir väldigt hög i relation till den låga omsättningen. Vi förväntar oss att marginalen återgår till normala nivåer i kommande kvartal.
Marknaden i Europa är fortsatt något avvaktande men där Mexiko och framför allt USA påvisar en växande trend igen med en tillväxt om 18% jämfört med samma kvartal föregående år. Dock ser vi skillnader mellan olika segment inom industrin. Vi ser fortsatt ett stort intresse för vår breda portfölj av produkter för materialhantering. Inte minst ser vi ett ökat intresse för att automatisera sina materialflöden drivet av en vilja att förbättra säkerhet, ergonomi och effektivitet. Även löneökningar är stora i många länder och då är automation ett effektivt sätt att minska effekten av kostnadsökningar. Vår AMR Navigator har fått ett mycket positivt mottagande i de kunddialoger vi för, vilket är väldigt glädjande. Vi har här flera projekt som vi hoppas kommer att leda till order inom den närmaste tiden. En lärdom är att automationsprojekten tar längre tid till order än våra vanliga vagnsorder.
Fokus framåt är att öka försäljningen, minska våra operationella kostnader och att skifta fokus från utveckling till försäljning av vårt AMR-system.
För att öka vår försäljning gör vi ett antal aktiviteter. Först och främst har vi nu en komplett försäljningsorganisation i USA, vilket är vår största och viktigaste marknad. I Europa och Mexiko har vi fortsatt öppna positioner. Vi jobbar med att förenkla vår försäljningsprocess, utbilda säljkåren i våra produkter samt förbättrat vår digitala marknadsföring. Vi kan se en tydlig ökning för vår pipeline av prospekt och orderingång. Vi bedömer också att kvaliteten på våra prospekt är bättre än tidigare. Här känns det att vi har fått upp ett positivt momentum och fortsätter arbeta oförtrutet på den inslagna vägen. Som enskild datapunkt kan nämnas att vi gjorde vår bästa oktobermånad någonsin avseende orderingång, vilket vi är väldigt nöjda med och fortsätter bygga på.
Vi har sedan augusti arbetat med att minska våra kostnader. Vi har minskat kostnader för konsulter, minskat omkostnader, valt att inte ersätta vissa öppna positioner samt tyvärr har även ett mindre antal personer behövt lämna oss. Detta sammantaget har lett till en mindre kostnadskostym. Totala besparingar uppgår till c:a 17 MSEK i form av både minskade operationella kostnader och väsentligt lägre investeringar i utveckling för 2024. Kvartalet har belastats med engångsposter om c:a 3,8 MSEK primärt relaterat till besparingsprogrammet och vi förväntar oss se effekter redan under fjärde kvartalet med full effekt from första kvartalet 2024. Under tredje kvartalet stängde vi en företrädes- och riktad emission vilket ökar vår kassa med c:a 75 MSEK efter emissionskostnader. Jag tackar både befintliga ägare för er fortsatta tro på bolaget och välkomnar nya investerare in i bolaget.
Emissionen ger oss muskler och möjligheter att fortsätta investera i primärt vårt AMR-koncept, men där fokus är uppskalning av försäljningen och mindre fokus på utveckling sett till fasen vi befinner oss i. Vår målsättning är att under slutet av 2024 nå ett positivt kassaflöde med de genomförda kostnadsbesparingarna samt överträffa de försäljningsvolymer vi hade under 2022. För att realisera den senare så har vi ett fortsatt behov av att ha en stark försäljningsorganisation, en väl anpassad produkt- och utvecklingsorganisation samt en effektiv försörjningskedja för att leverera på vår plan om att väsentligt öka andelen av våra AGV- och AMR-lösningar samtidigt som den totala försäljningen ska öka.
AMR
Under kvartalet har vi, i tillägg till det redan godkända EU patentet, beviljats patent i USA för vår innovation med en icke lastbärande AMR som lyfts upp från marken när den kopplas ihop med sina motoriserade lastbärande FlexQube-vagnar och tillsammans bildar en autonom mobil enhet. Patentet möjliggör att en standardiserad robot kan flytta material med stor variation i storlek och vikt, vilket bedöms kunna ha en stor kommersiell fördel. Vår pipeline med intressanta upphandlingar växer, framför allt med befintliga kunder inom automotive och heavy equipment.
Även om försäljningsarbetet är i full gång så arbetar vi ändå med de sista detaljerna kring paketering av produkterbjudandet. Vi har ett stort fokus på kundvärde när produkten paketeras där effektivitet, flexibilitet och säkerhet är en stor del. Tydligt paketerade lösningar för olika typer av användarfall hos kunden kommer att hjälpa till ytterligare att övertyga våra kunder om de värden som FlexQubes AMR-system kan bidra med.
I tillägg arbetas med att etablera partnerskap med systemintegratörer som ska sälja och installera AMR-systemet till slutkunder.
AGV
Produkten har nu bevisat sig vara lösningen för flertalet kundutmaningar. Vi har designat lösningar med AGV-systemet som aktiv lastbärare i plock och montering, samt för att lösa transport mellan lager och produktion. Vi har även gjort lösningar där vi nyttjat kunskapen och modulariteten med vårt vagnskoncept, där AGV-systemet möjliggör både transport och en ergonomisk och kundanpassad materialpresentation. Merparten av investeringarna allokeras till att skala upp försäljningen. Vi har under kvartalet sett ett ökat intresse från våra kunder och en förbättrad orderbok.
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att med minskad kostnadsmassa, ökad försäljningsaktivitet och vår starka produktportfölj är vi nu väl positionerade för att leverera på vår plan som innebär större andel AGV- och AMR-försäljning av vår totala försäljning, större total försäljning än 2022 samt positivt kassaflöde och lönsamhet i slutet av 2024.
Mårten Frostne
VD för FlexQube AB (publ)
Om FlexQube
FlexQube är ett teknikbolag med huvudkontor i Göteborg och egna verksamheter i USA, Mexiko, Tyskland, England och Sverige, och är verksamt inom vagnsbaserad materialhantering genom ett patenterat modulkoncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekaniserad vagnslogistik. Genom företagets egenutvecklade och unika automationskoncept erbjuds robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har över 1000 kunder i 37 länder där de primära marknaderna är Nordamerika och Europa.
FlexQubes kunder återfinns inom tillverkningsindustrin, distribution- och lagerverksamheter. Vi representerar några av världens mest framgångsrika företag, varav en betydande andel är representerade på Fortune 500-listan. Dessa företag verkar inom bilindustrin, tillverkning av elektriska fordon, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.
För mer information kontakta
VD, Mårten Frostne
[email protected]
+46 721 55 19 37
CFO, Mikael Lindbäck
[email protected]
+46 761 04 10 28
Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB, telefon +46 8-528 00 399, är Bolagets Certified Advisor. Läs mer på www.flexqube.com.
Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 8 nov 2023, kl. 08:00 CET.