Doro rapporterar bokslutskommuniké 2023
Sammanfattning av fjärde kvartalet 2023
- Doros nettoomsättning uppgick till 289,6 Mkr (265,4), en ökning med 9,1 procent.
- Bruttomarginalen landade på 39,8 procent (34,2).
- EBITDA uppgick till 44,0 Mkr (32,2), en ökning med 36,6 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 25,6 Mkr (20,2), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 8,8 procent (7,6).
- Periodens resultat efter skatt var 5,7 Mkr (16,0) och resultatet per aktie var 0,23 SEK (0,66).
- Fritt kassaflöde var 57,6 Mkr (32,5).
Sammanfattning Januari-december 2023
- Doros nettoomsättning uppgick till 973,6 Mkr (909,5), en ökning med 7,0 procent.
- Bruttomarginalen landade på 40,1 procent (34,9).
- EBITDA uppgick till 120,4 Mkr (100,4), en ökning med 19,9 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 68,7 Mkr (55,4), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,1 procent (6,1).
- Periodens resultat efter skatt var 32,4 Mkr (40,9) och resultatet per aktie var 1,33 SEK (1,68).
- Fritt kassaflöde var 121,6 Mkr (35,1).
- Styrelsens förslag till årsstämman 2024 är att en utdelning om 2,00 kronor per aktie lämnas för verksamhetsåret 2023. Övrigt resultat föreslås balanseras i ny räkning.
VD-ORD
Ytterligare ett starkt kvartal
Det fjärde kvartalet uppvisade ytterligare en stark prestation från Doro, och var det bästa kvartalet på året vad gäller försäljning. Den positiva trenden från det tredje kvartalet fortsatte också under Q4 med ytterligare efterfrågan från operatörer, distributörer och detaljhandeln, där den senare var den främsta anledningen till intäktsökningen jämfört med samma kvartal förra året.
I motsats till de utmaningar som våra detaljhandelskunder stod inför under 2022 (när de kämpade med betydande lager efter pandemin och minskad köpkraft hos konsumenterna på grund av långvarig inflation) så innebar året en betydande förändring, då våra kunder åter uppvisade ökat förtroende vad gäller beställningar för att möta förväntad ökad konsumtion under årets avslutande kommersiella höjdpunkter.
Försäljningsframgången för vår 4G-portfölj fortsatte under kvartalet, framför allt tack vare introduktionen av vår nya 4G-serie som lanserades i slutet på september. Därtill såg vi en betydande ökning av försäljningen av smartphones i Storbritannien och ytterligare så i Norden. Tillsammans bidrog detta till en kvartalsintäkt om SEK 290 miljoner, en ökning med 9,1 % jämfört med fjärde kvartalet förra året.
Produktmixen under kvartalet präglades av både ökande andelar 4G-feature phones och smartphones, vilket tillsammans med en märkbar återhämtning i Norden, var den främsta drivkraften bakom den betydligt förbättrade bruttomarginalen om 39,8 %, jämfört med 34,2 % förra året.
Trots de utmaningar som uppstod efter utbrottet av konflikten i Mellanöstern i början av oktober, och den efterföljande transportkrisen i Röda havet, lyckades vi bibehålla vår transport- och leveransförmåga, och upplevde inga betydande störningar under kvartalet. Även om transportkostnaderna var något högre än föregående kvartal i år, förblev de ändå på en rimlig nivå. Dessutom gynnades vi av en mer stabil valutasituation, vilket resulterade i minskade valutasäkringsförluster jämfört med samma kvartal förra året, framför allt eftersom den amerikanska dollarn fluktuerade mindre mot andra valutor.
Under det fjärde kvartalet uppnådde vi en EBIT om SEK 25,6 miljoner, en märkbar förbättring med 26,7 % jämfört med föregående år. Vi är stolta över denna prestation, särskilt beaktande våra fortsatta investeringar inom såväl produkt-utveckling som försäljning- och marknadsföring.
Under senare delen av kvartalet, framför allt i samband med Black Friday och jul, genomförde vi ett antal datadrivna, konsumentinriktade, digitala marknadsföringsinitiativ. Tillsammans med vår sedan tidigare lanserade Doro pop-up-butik gav dessa marknadsföringsinitiativ ytterligare värdefulla insikter i seniorers preferenser vad gäller teknik och marknadsföring, liksom vad gäller deras beteende online. Samtidigt gav det oss också möjlighet att visa på och utbilda seniorer och deras familjemedlemmar om våra produkter och erbjudanden.
Marknadsföringsinitiativen och pop-up-konceptet kommer nu att utvärderas som en del av vårt fortsatta arbete med att anpassa våra produkter och tjänster till de ständigt föränderliga teknikbehoven hos seniorer. En milstolpe i denna utveckling var lanseringen av våra Doro HearingBuds, det tredje och senaste tillskottet i vår nya icke-telefonbaserade produktportfölj. Tillsammans med den snart stundande lanseringen av Doro Video DoorBell, så var Doro HearingBuds det primära fokuset på vår interna företagskonferens som hölls i Båstad under kvartalet. Under konferensen samlade vi alla våra regioner och funktioner under två dagar, och tillsammans med de två nya produkterna, visade konferensen på vår starka optimism inför framtiden. Denna positiva energi gör mig övertygad om att företagets goda resultat under 2023 kommer att bana väg för ännu mer framgångsrika år framöver
Jörgen Nilsson, VD och Koncernchef
Webcast
Doros rapport presenteras via en Teams telefonkonferens som hålls torsdagen den 15 februari kl. 9.00 (CEST) där vd och koncernchef Jörgen Nilsson och CFO Isabelle Sengès presenterar rapporten. Telekonferensen nås på Quarterly report meeting (doro.com). Presentationsmaterialet finns tillgängligt på Doros finansiella webbplats Presentations (doro.com).