Delårsrapport för perioden 1 januari - 31 mars 2023
DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 1 JANUARI - 31 MARS 2023
Januari - Mars
- Nettoomsättningen uppgick till 69,4 (63,1) MSEK, en ökning med 10,0% jämfört med samma period föregående år.
- EBITDA-resultatet uppgick till 13,8 (9,3) MSEK, en ökning med 48,4% jämfört med samma period föregående år.
- EBITDA-marginalen uppgick till 19,9% (14,8%).
- Resultat efter skatt uppgick till -4,8 (-7,9) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till -0,5 (-0,8) SEK.
- Periodens kassaflöde uppgick till 5,4 (4,4) MSEK.
VD-kommentar:
Jag är glad att kunna rapportera att Seamless Distribution Systems AB har haft ett klart förbättrat första kvartal 2023 där vi åter visar på tillväxt och positivt rörelseresultat.
Vi följer vår uppsatta prognos trots att resultatet påverkades negativt av den stärkta kronan under första kvartalet. Omsättningen landade på SEK 69,4 (63,1) miljoner och en EBITDA på SEK 13,8 (9,3) miljoner.
Vi har under kvartalet genomfört flera viktiga initiativ som kommer att positionera oss väl för fortsatt tillväxt och lönsamhet. Jag vill särskilt lyfta fram vår fina tillväxt gällande återkommande intäkter. Vi har under kvartalet intäkter på SEK 35 miljoner, en ökning med 18% mot samma kvartal 2022 och 17% mot Q4 2022.
Kostnadsbesparingsprogrammet, som lanserades under kvartalet, har minskat våra kostnader med 3,6% jämfört med samma kvartal i fjol trots betydande inflation i våra kärnmarknader. Programmet framskrider enligt plan och förväntas generera större besparingar framgent. Vi har även under kvartalet genomfört en omorganisation för att förbättra vår effektivitet och stärka vårt kund- och produktfokus. I den nya strukturen har Olivier Moisse utsetts till produktchef, Sandipan Mukerjee teknik- och utvecklingschef, samt att Tommy Eriksson återvänt till vår koncernledning med ansvar över implementation och kundsupport. Vi ser redan positiva effekter av denna omorganisation. Vi arbetar nu mer agilt, med tydliga ansvarsområden, där vi redan sett tydliga effekter.
Vi har även under kvartalet, i samma anda, arbetat hårt med vår omställning att produktifiera vårt erbjudande. Detta är ett pågående arbete som förväntas leda till ett effektivare affärsflöde, minskade risker, samt förbättrat kassaflöde.
Omfinansieringen av obligationen har också varit en viktig del i att stärka vår finansiella ställning. Genom att omstrukturera finanserna har vi ökat vår finansiella flexibilitet och säkerställt att vi har de resurser som krävs för att investera i tillväxt. Efter rapportperioden tillfördes bolaget SEK 20 miljoner för den riktade nyemissionen av aktier som beslutades om vid extra bolagsstämman i mars.
Vi är också mycket glada över den viktiga tilläggsordern som vi fick från en av våra kunder i Oman. Denna order är ett erkännande av vår förmåga att leverera högkvalitativa lösningar till våra kunder och är ett viktigt steg i vår fortsatta tillväxtstrategi med det ökade fokuset på kassaflöde och riskhantering.
Jag är stolt och nöjd över vårt arbete under första kvartalet 2023 och ser fram emot att leverera fortsatta operativa förbättringar som skapar värde för våra kunder och aktieägare. Vi hoppas inom kort ta bolaget tillbaka till ett positivt resultat efter skatt.
Tack för ert stöd och förtroende i Seamless Distribution Systems AB.
Martin Schedin
tf. VD, Seamless Distribution Systems AB
För mer information kontakta:
Martin Schedin
Chief Financial Officer
+46 70 438 14 42
[email protected]
Denna information är sådan information som Seamless Distribution Systems AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2023 kl. 08.30 CEST.
Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Delarsrapport-for-perioden-1-januari-till-31-mars-2023.pdf
SDS-delarsrapport-Q1-2023.pdf
OM SDS
SDS är ett svenskt internationellt mjukvaruföretag som är specialiserat på mobila betaltjänster för mobiloperatörer, distributörer, återförsäljare och konsumenter. SDS säkerställer att telekomoperatörer kan sälja samtalstid, data och tilläggstjänster där SDS produkter och tjänster hanterar upp till 90 % av Teleoperatörens försäljning. Idag har SDS implementerat lösningar inom fintech, avancerad analys och Retail Value Management och där dessa produkter har lyckats omvandlas de till så kallade SaaS- lösningar.
SDS har cirka 285 anställda i Sverige, Frankrike, Belgien, Rumänien, Sydafrika, Ghana, Nigeria, Förenade Arabemiraten, Pakistan och Indien. SDS hanterar årligen mer än 15 miljarder transaktioner värda över 14 miljarder USD. Via över 3 miljoner månatliga aktiva återförsäljare av digitala produkter betjänas, indirekt, mer än 1100 miljoner konsumenter globalt.
SDS aktie är noterad på Nasdaq First North Premier.
Företagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. [email protected]