Fortsatt svag marknad för träprodukter
FÖRSTA KVARTALET
Årets första kvartal påverkades negativt av det försämrade konjunkturläget med minskat byggande och lägre aktivitet i gör-det-själv sektorn. Marknaden för sågade trävaror och träskyddsprodukter för byggmaterialhandeln har utvecklats svagt både vad gäller volym och pris. Priserna är ca 25 procent lägre jämfört med motsvarande period föregående år. Vi har fortsatt en bra utveckling för fönster, dörrar, pellets och våra mera specialanpassade träskyddsprodukter. Dessa produktområden ökar som andel av koncernens omsättning men är samtidigt inte tillräckligt stora för att i dagsläget kompensera för den svaga utvecklingen av trävarumarknaden.
Det första kvartalet är säsongsmässigt svagt men ändå är resultatet en besvikelse där EBITDA uppgick till 6 Mkr jämfört med 82 Mkr föregående år. Nettoomsättningen var 715 Mkr jämfört med 910 Mkr föregående år.
MARKNAD
Leveranserna av sågade och förädlade trävaror har generellt ökat under inledningen av våren och statistiken visar att trävarulagren är i sjunkande trend. Vissa prisökningar är genomförda inför våren och sommaren. Likaså ser vi fortsatt en bra utveckling av vår projektmarknad där inte minst försäljningen av linoljeimpregnerade produkter ökat. Samtidigt finns det fortsatt osäkerhet över hur marknaden utvecklas. Vi ser en bättre utveckling för våra fönster och dörrar som påverkas positivt inte minst av energibesparande investeringar. Orderingången och orderstocken är fortsatt bra.
UTVECKLING PER PRODUKTOMRÅDE
Som nyligen kommunicerats, har vi reviderat vår segmentsrapportering där fönster och dörrar nu redovisas som eget segment och där förädlade trävaror samlas och rapporteras i segmentet Wood Solutions. Detta gör vi för att lyfta fram den omställning vi nu gör inom Wood Solutions mot högre förädlingsgrad och projektinriktning. Vi vill också tydliggöra vår fönster- och dörraffär där vi har ambition att växa ytterligare.
WOOD SOLUTIONS
Efterfrågan och prisbilden på träskyddsprodukter har varit fortsatt svag under kvartalet med fortsatta negativa marginaler som följd. Vi har under mars månad haft en förbättrad aktivitet vilket indikerar att våra kunders lager i byggmaterialhandeln och gör-det-själv kedjorna börjar bli mera normala. Vår ombalansering av produktmixen, som tidigare baserades på en stor råvaruimport från Ryssland, börjar ge effekt och är ägnad att successivt förbättra marginalen. Vi ser en viss förbättring av marknaden för våra trädgårdsprodukter. Ett antal organisatoriska förändringar har genomförts och kompetensen har stärkts för att öka takten i vår omställning inom Wood Solutions. Lanseringen av ett gemensamt varumärke kommer att ske under hösten.
DOORS & WINDOWS
Marknaden för våra fönster och dörrar är fortsatt bra och våra tre tillverkningsenheter producerar med full kapacitet. Orderstocken är i dagsläget 4– 6 månader. Tillväxten i nettoomsättningen under det första kvartalet var 25 procent och lönsamheten var god med en EBITDA-marginal på 11,1 procent. Planen på att öppna 5 nya showrooms under året ligger fast och vi utvärderar olika möjligheter för kommande expansion.
SAWN WOOD
Marknaden för sågade trävaror har varit fortsatt svag under kvartalet. Positivt är att leveranstakten har ökat och att lagernivåerna är i en sjunkande trend. Generellt är tillgången på råvara begränsad, vilket håller tillbaka produktionsnivån. Trots det förbättrade läget med vissa positiva prisjusteringar så finns det fortsatt osäkerhet över hur marknaden kommer att utvecklas under hösten.
Våra två egna sågverk har minskat produktionstakten och vår färdigvarulagernivå är som en följd av detta låg. Våra råvarulager är tillfredsställande; däremot ligger råvarupriset kvar på relativt höga nivåer. Orderingången har förbättrats och vi planerar för ökad produktionstakt under det andra kvartalet
ENERGY & LOGISTICS
Efterfrågan på pellets har varit fortsatt bra och vi går ur säsongen med låga lager. Priset för pellets har i takt med lägre energipriser minskat. Likaså har den milda vintern påverkat och lönsamheten har under kvartalet varit på mera normala nivåer jämfört med höstens exceptionellt höga marginal.
FRAMTIDSUTSIKTER
Vi förväntar oss en viss förbättring för sågade och förädlade trävaror under sommaren men marknadsutvecklingen är fortsatt osäker. Vi är försiktiga med lageruppbyggnad och kommer att reglera produktionstakt och kostnader beroende av efterfrågan. Vår fönster- och dörraffär förväntas fortsätta utvecklas väl. Vi har därutöver fullt fokus på arbetet med omställningen av Wood Solutions där vi under kommande kvartal investerar i kompetens, samordning och varumärkesbyggnad.
Stockholm den 4 maj 2023
Peter Nilsson
Vd och koncernchef
FÖRSTA KVARTALET (1 JANUARI–31 MARS)
- Nettoomsättningen minskade med 21% till 715 Mkr (910). Den lägre nettoomsättningen förklaras av lägre försäljningspriser och försäljningsvolymer för Wood Solutions och Sawn Wood. Högre försäljningsvolymer för Doors & Windows bidrog positivt.
- EBITDA uppgick till 6 Mkr (82), en minskning som främst förklaras av lägre försäljningspriser och lägre försäljnings- och produktionsvolymer för Sawn Wood. Resultaten för Doors & Windows och pelletsaffären var på bra nivåer. EBITDA-marginalen var 0,8% (9,0).
- Rörelseresultatet uppgick till –18 Mkr (61), motsvarande en rörelsemarginal om –2,5% (6,7).
- Periodens resultat uppgick till –18 Mkr (63).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till –0,52 kronor (1,82).
- Kassaflöde från löpande verksamhet uppgick till –12 Mkr (124), negativt påverkat av säsongsmässigt högre rörelsekapital.
- Den finansiella nettolåneskulden uppgick till 17 Mkr (130) per den 31 mars, motsvarande en nettoskuldsättningsgrad på 0,01 (0,08).
- Rapporteringsstrukturen ändrades från och med den 1 januari 2023 för att tydliggöra koncernens strategiska inriktning. Jämförelsetalen för 2022 har omräknats enligt den nya strukturen.
Koncernens nyckeltal
BELOPP I MKR | 2023 jan–mars 3 mån | 2022 jan–mars 3 mån | 2022 jan–dec 12 mån |
Nettoomsättning | 715 | 9,0 | 3 267 |
EBITDA | 6 | 82 | 331 |
EBITDA-marginal, % | 0,8 | 9,0 | 10,1 |
Rörelseresultat | –18 | 61 | 241 |
Rörelsemarginal, % | –2,5 | 6,7 | 7,4 |
Periodens resultat | –18 | 63 | 231 |
Resultat per aktie, kr* | –0,52 | 1,82 | 6,66 |
Eget kapital per aktie, kr* | 52,75 | 48,63 | 53,12 |
* Resultat per aktie och Eget kapital per aktie har justerats retroaktivt för omvänd split 1:10 i maj 2022. |