Boozt förväntar ett förbättrat resultat 2020 efter en bra start på fjärde kvartalet
Boozt AB Q3-rapport, Januari 1 - September 30 2020
Tredje kvartalet
Finansiell information
· Nettoomsättningen uppgick till 940,1 miljoner kronor, en nettoomsättningstillväxt om 23,0% (i lokal valuta ~26%) Nettoomsättningstillväxten i Boozt.com uppgick till 14,9% och i Booztlet.com till 101%.
· Bruttomarginalen uppgick till 42,8% (35,6%).
· Justerad rörelsemarginal uppgick till 7,4% (-3,6%).
· Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,64 kronor (-0,62) och efter utspädning till 0,61 kronor (-0,62).
· Fritt kassaflöde uppgick till 122,8 miljoner kronor (-97,3).
Väsentliga händelser
· Uppdaterad prognos för 2020; en nettoomsättningstillväxt i den övre delen av intervallet 20-25% och prognosen för justerad rörelsemarginal är uppjusterad till intervallet 5,5-6,5% (tidigare 4,5-5,5%).
· Lansering av kategorin Home.
· Offentliggörande om avsikt att även notera bolagets aktier på Nasdaq Köpenhamn och överväger ett offentligt erbjudande i samband med parallellnoteringen.
Finansiell information januari - september 2020
· Nettoomsättningen uppgick till 2 934,3 miljoner kronor, en nettoomsättningstillväxt om 23,5% (i lokal valuta ~25%). Nettoomsättningstillväxten i Boozt.com uppgick till 15,8% och i Booztlet.com till 127%.
· Bruttomarginalen uppgick till 39,4% (38,2%)
· Justerad rörelsemarginal uppgick till 5,1% (0,3%)
· Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,83 kronor (-0,40) och efter utspädning till 0,81 (-0,40)
· Fritt kassaflöde uppgick till 570,7 miljoner kronor (-92,8)
VD Hermann Haraldsson säger: ”Vi har ett starkt momentum i vår verksamhet som växte med 26% i lokal valuta och lönsamheten var stark med en justerad rörelsemarginal om 7,4% under det tredje kvartalet som säsongsmässigt är ett svagare kvartal. Kunderna är nöjda och vi ser fortsatt ett stort inflöde av nya nordiska kunder. Vi har nu över två miljoner aktiva kunder som handlar på Boozt.com och Booztlet.com. Till följd av att utvecklingen är bättre än väntat justerar vi upp prognosen för helåret till en justerad rörelsemarginal i intervallet 5,5-6,5%”.
”Internt är tempot högt och samtidigt som den dagliga verksamheten fortgår har vi flera spännande projekt under utveckling. Ett sådant exempel är utökningen av verksamheten med kategorin Home, och vår ambition är hög då vi vill skapa Nordens starkaste erbjudande inom heminredning. Vi ser generellt många intressanta tillväxtmöjligheter, både organiska samt genom förvärv. För att öka vår flexibilitet att kunna agera på strategiska möjligheter som uppkommer överväger vi att ta in kapital i samband med en parallellnotering i Danmark, vilket även syftar till att stärka vår ställning på vår starkaste marknad. Som ett Öresundsföretag känns det naturligt att vara börsnoterade både i Sverige och i Danmark.”
Miljoner kronor om inget annat anges | Jul 1 - Sep 30, 2020 | Jul 1 - Sep 30, 2019 | Förändring | Jan 1 - Sep 30, 2020 | Jan 1 - Sep 30, 2019 | Förändring |
KONCERNEN | ||||||
Nettoomsättning | 940,1 | 764,1 | 23,0% | 2 934,3 | 2 375,2 | 23,5% |
Bruttovinst | 402,7 | 273,0 | 47,5% | 1 156,3 | 907,0 | 27,5% |
Rörelseresultat (EBIT) | 47,9 | -40,8 | n.m. | 80,3 | -12,8 | n.m. |
Justerat rörelseresultat | 69,7 | -27,6 | n.m. | 149,7 | 8,2 | 1 736% |
Resultat för perioden | 36,8 | -35,6 | n.m. | 47,9 | -22,7 | n.m. |
Fritt kassaflöde | 122,8 | -97,3 | n.m. | 570,7 | -92,8 | n.m. |
Nettoomsättningstillväxt (%) | 23,0% | 22,3% | 0,8 pp | 23,5% | 25,6% | -2,0 pp |
Bruttovinstmarginal, (%) | 42,8% | 35,6% | 7,3 pp | 39,4% | 38,2% | 1,2 pp |
Rörelsemarginal, (%) | 5,1% | -5,3% | 10,4 pp | 2,7% | -0,5% | 3,3 pp |
Justerad rörelsemarginal, (%) | 7,4% | -3,6% | 11,0 pp | 5,1% | 0,3% | 4,8 pp |
Framåtblickande information för 2020* | Utfall 2019 | Tidigare prognos | Ny prognos per den 5 november |
Nettoomsättningstillväxt | 23,0% | 20-25% | I övre spannet av 20-25% |
Justerad rörelsemarginal | 3,2% | 4,5-5,5% | 5,5-6,5% |
* Prognosen baseras på antagandet att valutorna är konstanta under perioden från detta offentliggörandet och under resten av räkenskapsåret
Vd-ord
Vi upplever fortsatt ett starkt momentum i vår verksamhet. Våra många nya kunder från våren/sommaren återkommer enligt samma köpmönster som vi har sett historiskt, vilket bådar gott för att många av dem skall bli återkommande kunder. Där den höga kundnöjdheten bland både befintliga och nya kunder understödjer det antagandet. Andra lovande faktorer är det höga genomsnittliga ordervärdet och den fortsatt lägre returandelen, drivet av den förändrade produktmixen med stark tillväxt i kategorierna Män, Barn, Sport och Beauty.
Tillväxten under kvartalet påverkades negativt av att lagertillgången var lägre. De avslutande månaderna av vår/sommar-säsongen påverkades negativt på grund av den mycket höga säljfrekvensen under andra kvartalet. En ovanligt stor andel kampanjinköp, som avser varor inköpta till lägre priser under säsong, uppvägde delvis för detta. På grund av Covid-19-relaterade förseningar i leveranskedjan påverkades inledningen av höst/vintersäsongen även av att lagertillgången för våra kunder var lägre.
Nettoomsättningstillväxten för kvartalet slutade på 23%, drivet av 15% tillväxt för Boozt.com och 101% tillväxt för Boozlet.com. Exkluderat för negativa valutaeffekter, införandet av ”fair use”-policyn och övergången till ett konsignationsliknande avtal med en stor varumärkespartner var nettoomsättningstillväxten cirka 29% under tredje kvartalet.
Det tredje kvartalet har alltid varit svårt ur ett lönsamhetsperspektiv eftersom det påverkas kraftigt av utförsäljning av föregående säsongs kollektion. Att för första gången göra en stark vinst under detta kvartal är ännu ett bevis på lönsamhetspotentialen i vår affärsmodell med ett högt genomsnittligt ordervärde. Den justerade rörelsemarginalen förbättrades med 11 procentenheter till 7,4%, vilket var högre än vår ursprungliga prognos på 5-6%. Förbättringen förklaras av att returandelen blev lägre än förväntat samt att valutajusteringen av balansräkningen vid månadens slut hade positiva effekter. Den positiva utvecklingen understödes av att bruttomarginalen förbättrades med 7 procentenheter, drivet av att kampanjvaror utgjorde en ovanligt stor del av lagersammansättningen. Även de betydande verksamhetsförbättringarna på hanteringscentret fortsätter att bidra positivt.
Våra fysiska butiker visar för första gången vinst och även om siffrorna är relativt små är det ett viktigt steg för att vi ska lägga tiden med förluster i Övrigt-segmentet bakom oss. Förlusterna har bromsat vår lönsamhet väsentligt och vi är glada över att ha hittat ett lönsamt sätt att bedriva offline-handel.
Det fria kassaflödet var starkt, 123 miljoner kronor, vilket huvudsakligen berodde på rörelsekapitalets positiva utveckling samt det ökade rörelseresultatet. I slutet av kvartalet hade vi en kassa på 1 058 miljoner kronor, varav 200 miljoner kronor var hänförligt till nyttjandet av vår kreditfacilitet, vilken återbetalades i oktober.
För att främja tillväxten under 2021 har vi utökat den första delen av fas 4-utbyggnaden av automatiseringen på vårt hanteringscenter. Processen att överta personalen från den nuvarande bemanningsleverantören går enligt plan och vi är redo att driva vår egen hanteringsverksamhet från och med januari 2021.
Under det fjärde kvartalet kommer vi att lansera kategorin Home, med ambitionen att skapa det starkaste erbjudandet avseende heminredning i Norden. Vår målsättning är att erbjuda de nordiska kunderna hela utbudet av de bästa och mest relevanta hem- och inredningsvarumärkena i mellan- till premium-prisklassen till hemmets alla rum. Vi har anställt ett skickligt team av erfarna inköpare och säljare inom heminredning, som tillsammans med vår expertis inom plattform, marknadsföring och orderhantering kommer att skapa en enastående kundupplevelse inom heminredning. Lanseringen av kategorin Home är ett viktigt steg mot att skapa en fulländad varuhusupplevelse online och därmed kunna köpa relevanta märkesvaror som kompletterar varandra i en smidig miljö. Lanseringen kommer att förbättra upplevelsen ytterligare för våra två miljoner aktiva nordiska kunder, som under de senaste åren, har ökat inköpen från närliggande kategorier till kärnsortimentet mode såsom Barn, Sport och Beauty.
Vi har nyligen presenterat vår avsikt att genomföra en parallellnotering av våra aktier i Köpenhamn samtidigt som att vi överväger en kapitalanskaffning genom ett offentligt erbjudande. Trots det faktum att vi redan idag har en stark kassa vill vi öka vår beredskap ytterligare för att kunna agera både när organiska tillväxtmöjligheter såväl som potentiellt intressanta förvärvsmöjligheter dyker upp. Våra strategiska prioriteringar är tydliga. Organisk tillväxt är vårt fokus men vi letar även efter intressanta förvärv som kan stärka vår kategoriexpertis, teknologiska plattform eller nordiska närvaro. Börsnoteringen i Köpenhamn kommer att stärka vår ställning ytterligare på vår starkaste marknad.
Som kommunicerades i prognosen den 6 oktober ligger inleveranser av höst/vintervaror efter jämfört med föregående år till följd av Covid-19-relaterade förseningar och avbeställningar i leveransskedjan. Sedan dess har inleveranserna av beställda varor varit god och lagret har stärkts ytterligare med en hög andel kampanjinköp. Som en följd av detta är vi mindre osäkra på lagersituationen under resten av året. Som en konsekvens av detta i kombination med ett bra utfall under första delen av det fjärde kvartalet justerar vi upp vår prognos för den justerade rörelsemarginalen till intervallet 5,5-6,5% och vi förväntar oss nu att nettoomsättningstillväxten hamnar i den övre delen av intervallet 20-25%.
Telefonkonferens / audiocast
Q2 rapporten presenteras av Boozts VD och koncernchef, Hermann Haraldsson, och ekonomi- och finansdirektör, Sandra Gadd, vid en telefonkonferens / audiocast den 5 november 2020 kl. 09.30. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund (https://financialhearings.com/event/12554).
Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Boozts webbsida.