Addnode Group informerar om ny förväntad transaktionsmodell i Design Management
Vår partner Autodesk har meddelat att de nyligen lanserat en ny transaktionsmodell för kunder som köper abonnemang i Australien. Förutsatt att lanseringen fortskrider enligt plan, avser Autodesk att under de kommande två åren implementera den nya transaktionsmodellen i partnerförsäljningskanalen på alla större marknader globalt. I den nya transaktionsmodellen kommer Autodeskpartners som Symetri att lämna offerten till kunden, men själva transaktionen sker direkt mellan Autodesk och kunden.
Införandet av denna nya transaktionsmodell förväntas inte ha någon större effekt på EBITA och kassaflöde för Symetri och Addnode Group, då nettointäkterna från Autodesk förväntas motsvara ett liknande nettovärde som idag. För tydlighets skull, kommer Symetris försäljning av andra tredjepartsprodukter, utbildning, support, konsulttjänster och egenutvecklade programvaror att fortsatt levereras och faktureras som idag.
“Symetri har ett starkt tjänsteerbjudande kompletterat med en egenutvecklad produktportfölj. Bolaget är i en stark position för att anpassa sig till förändringar av transaktionsmodeller och fortsatt leverera betydande värde till sina kunder och säkerställa att de kan arbeta både smartare och mer hållbart," säger Johan Andersson, VD och koncernchef, Addnode Group.