Umida har gjort strategisk översyn - överväger försäljning av dotterbolag
Dryckesföretaget Umida har genomfört en strategisk översyn av sin verksamhet. Koncernen överväger nu ifall den ska sälja sitt dotterbolag Brands For Fans.
Aktien stiger 0,4 procent på Spotlight.
Umida genomförde översynen till följd av sin ökade försäljning av alkoholfria produkter. Översynen resulterade i att Systembolaget inte längre är Umidas största kund efter att försäljningen av alkoholhaltiga drycker sjunkit.
"Umida avser att renodla verksamheten med inriktning mot egna varumärken och ser härmed över strategiska avyttringar, samt förvärv av lönsamma produkter eller bolag. Produktmixen kommer fortsatt att inkludera alkoholhaltiga drycker, om än i mindre utsträckning än tidigare", skriver Umida i ett uttalande.
Under perioden 2018-2023 stod Brands For Fans för en total försäljning om 175 miljoner kronor. Under det senaste räkenskapsåret stod de för 20 procent av Umidas totala försäljning.
Koncernen meddelar att de undersöker nya förvärvsmöjligheter som en del av sin tillväxtstrategi.
"Det huvudsakliga fokuset är att maximera värdet för aktieägarna genom att driva lönsam tillväxt både organiskt och via strategiska förvärv", står det i uttalandet.