Tecken på att IPO-marknaden i USA vaknar till liv - WSJ
Kampen mellan New York Stock Exchange (NYSE) och Nasdaq om att vinna nya bolag rasar igen, vilket är ytterligare ett tecken på att marknaden för börsintroduktioner piggnar till efter en lång svacka. Det skriver Wall Street Journal.
Nasdaq vann nyligen matleveransföretaget Instacarts notering, som kommer att äga rum före årsskiftet, enligt personer som är insatta i frågan. Börsen har också framgångsrikt uppvaktat chipdesignbolaget Arm.
NYSE har samtidigt tagit hem noteringarna av marknadsföringsautomatiserings-plattformen Klaviyo och den trendiga tyska skotillverkaren Birkenstock.
IPO-marknaden har befunnit sig i en långvarig svacka och under 2022 tog bolagen in minst pengar genom traditionella börsintroduktioner på minst två decennier. Början av 2023 var också trög, med företag och investerare som avstod från börsintroduktioner, delvis på grund av högre räntor och inflation som har gjort andra investeringar mer attraktiva.
Men nu har kampen mellan Nasdaq och NYSE under de senaste månaderna börjat att ta fart igen, skriver WSJ.
NYSE har för närvarande ett försprång gentemot sin rival. Hittills i år har traditionella börsintroduktioner på NYSE inbringat cirka 6,5 miljarder dollar, vilket överträffar de 3,7 miljarder dollar som inbringats på Nasdaq, visar data från Dealogic från början av augusti. Om detta mönster håller i sig kommer NYSE att bryta Nasdaqs fyraåriga segersvit.