Roblox rusar på rapporten
Spelplattformen Roblox redovisar högre justerade intäkter än väntat i tredje kvartalet och höjer helårsprognosen. Aktien stiger med över 18 procent i förhandeln.
"Under tredje kvartalet 2024 växte våra viktigaste finansiella och operativa mätvärden i höga hastigheter och var i samtliga fall över den vägledning vi levererade vid vår Q2 2024-presentation", uppger finanschefen Michael Guthrie.
Omsättningen steg 28,9 procent till 919 miljoner dollar (713). Utfallet kan jämföras med Factsets analytikerkonsensus som låg på 1 023.
De justerade intäkterna, net bookings, ökade 34 procent till 1 128,5 miljoner dollar (839,5), att jämföra med marknadens förväntningar på 1 025,3 miljoner.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 55 miljoner dollar, med en justerad ebitda-marginal på 6,0 procent.
Resultat per aktie uppgick till -0,37 dollar (-0,45), vilket är bättre än analytikerkonsensus som låg på -0,39.
Genomsnittligt antal dagligt aktiva användare, DAU, steg 27 procent i årstakt till 88,9 miljoner, väntat 84,9 miljoner.
För 2024 guidar Roblox nu för justerade intäkter på mellan 4,34 och 4,37 miljarder dollar, tidigare 4,18 till 4,23 miljarder dollar, väntat 4,24. I fjärde kvartalet bedöms de justerade intäkterna bli mellan cirka 1,34 och 1,36 miljarder dollar, väntat 1,34 miljarder.
Roblox, MUSD | Q3-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 919 | 1 023 | -10,2% | 713 | 28,9% |
Justerat ebitda | 55 | ||||
Resultat per aktie, USD | -0,37 | -0,39 | -0,45 |