Ranlos siktar på att sälja globalt, återförsäljare är på plats - vd
Göteborgsföretaget Ranlos arbetar just nu med en notering på First North. Företaget tar in 15 miljoner kronor, ett kapital som ska användas för att öka försäljningen. Både produkt och återförsäljare är på plats.
“Vi fick genombrott i Japan i slutet av 2022 och kapitalet vi tar in kommer att användas primärt för att understödja våra globala återförsäljare samt arbeta med att skapa egen försäljning”, säger vd Louice Rosdahl i en intervju med Finwire.
Ranlos har tagit fram en lösning som består av en antennbom och en reflektor som omvandlar närfältsvågor till fjärrfältsvågor på bara någon meters avstånd. Lösningen kan placeras både i mindre och större testanläggningar. Den är portabel och kan rullas in och ut baserat på kundens specifika mätbehov. Ranlos har även tagit fram en egenutvecklad mjukvara som styr hela mätprocessen. Företaget har en rad konkurrenter, men deras system är både dyrare och mer omständiga, uppger Rosdahl.
Tekniken är patenterad och har tagits fram av professor Per-Simon Kildal, som var verksam vid Chalmers och bland annat ligger bakom Gapwaves teknik. Kildal avled 2016, bara några månader efter att han grundade Ranlos.
Ranlos riktar primärt in sig mot två stora segment, automotive och telekom. Bolagets uppskattning är att en genomsnittlig budget för testsystem hos kunderna är cirka 8-10 miljoner kronor, vilket ger en total adressbar marknad om cirka 4,1 miljarder. Totalt finns det 450 fordonstillverkare att bearbeta. Företaget ser även fler intressanta sektorer såsom robotteknik och försvarsområdet. Fokus är dock särskilt riktat mot just automotive då man inom den sektorn har ett stort strategiskt fokus på just frågan om connectivity.
“Vi har redan avtal med tre ledande återförsäljare som täcker Europa, Japan, Kina, Sydkorea och USA. Det går snabbare och enklare att arbeta med dessa än att vi skall bygga upp en egen säljkår. Vi har ett stort intresse från många potentiella kunder. Kapitalet behövs för att kunna bearbeta marknaden och understödja säljarbetet”, säger hon.
Företaget siktar nu på att rekrytera ett antal personer som skall stärka upp försäljningen och organisationen.
Orderstorlek per kund varierar mellan några miljoner upp till tio miljoner över tid. En försäljning till 2-3 fordonstillverkare per geografisk huvudmarknad inom några år skulle resultera i en årlig omsättning på cirka 100-150 miljoner kronor. Lika stor potential ses dessutom inom området telekom, uppger Rosdahl.
Några flaskhalsproblem ser hon inte framför sig. Ranlos har säkrat avtal om leveranser med svenska underleverantörer som gör att de skall kunna skala upp i linje med plan.
I och med att företaget blir noterat blir det lättare att växa icke organiskt. Några sådana planer finns dock inte på ledningens bord.
“Jag har arbetat mycket med förvärv, men vi är än så länge för små. Vi måste bli större och genomföra det som vi har tänkt först”, säger Rosdahl.
Tech-bolaget ser möjligheter att sälja fler system till sina kunder och även till dess underleverantörer.
Ranlos tar in 15 miljoner kronor. Teckningsperioden löper ut på måndag. Totalt är 62 procent av emissionen säkrad. Teckningskursen är 25 kronor per aktie. Nordicap är rådgivare. Totalt 50 procent av kapitalet kommer att användas för marknads- och försäljningsinsatser, 30 procent till vidareutveckling och 20 procent till rörelsekapital och ekonomisk buffert.
Affärsvärlden har tittat på noteringen och inom IPO-guiden har man inte rest några flaggor. Tidskriften ger också en teckna-rekommendation för den riskvilliga småbolagsinvesteraren.