Mediacle minskar omsättning och rörelseresultat
Mediacle, som arbetar med digital marknadsföring, redovisar både minskad omsättning och rörelsevinst under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Omsättningen sjönk 25,2 procent till 16,0 miljoner kronor (21,4).
Ebitda-resultatet blev 4,9 miljoner kronor (12,6), med en ebitda-marginal på 30,6 procent (58,9).
Rörelseresultatet blev 3,3 miljoner kronor (6,0), med en rörelsemarginal på 20,6 procent (28,0).
"Resultatet speglar de svåra marknadsförhållanden vi har mött, inklusive ökad konkurrens, en avmattning på nyckelmarknader och effekterna av pågående konflikter i för oss viktiga regioner", kommenterar vd Santosh Jain.
Resultatet före skatt var 3,2 miljoner kronor (5,8).
Resultatet efter skatt blev 2,0 miljoner kronor (2,6), och per aktie 0,16 kronor (0,21).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 0,6 miljoner kronor (14,4).
Likvida medel uppgick till 112,5 miljoner kronor (96,9).
Blickandes framåt mot tredje kvartalet uppges strategin vara inriktad mot att ytterligare effektivisera verksamheten, fördjupa kundrelationer och investera i innovativa lösningar som överensstämmer med marknadens behov och efterfrågan.
"Vi är övertygade om att våra ansträngningar kommer att ge positiva resultat och hjälpa oss att
ta oss igenom de utmaningarna nu föreligger", säger Jain.
Mediacle, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 16,0 | 21,4 | -25,2% |
Ebitda | 4,9 | 12,6 | -61,1% |
Ebitda-marginal | 30,6% | 58,9% | |
Rörelseresultat | 3,3 | 6,0 | -45,0% |
Rörelsemarginal | 20,6% | 28,0% | |
Resultat före skatt | 3,2 | 5,8 | -44,8% |
Nettoresultat | 2,0 | 2,6 | -23,1% |
Resultat per aktie, kronor | 0,16 | 0,21 | -23,8% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 0,6 | 14,4 | -95,8% |
Likvida medel | 112,5 | 96,9 | 16,1% |