G5 Entertainment minskar omsättning men ökar rörelseresultat (uppdatering)
![G5 Entertainment minskar omsättning men ökar rörelseresultat (uppdatering)](https://img.borskollen.se/news/gaming/gaming_6.jpg)
(mer detaljer)
Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar minskad omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade. Styrelsen föreslår oförändrad ordinarie utdelning.
Omsättningen sjönk 11,8 procent till 279,3 miljoner kronor (316,7). Mätt i dollar minskade omsättningen med 12 procent.
"Glädjande nog ökade fjärde kvartalets intäkter sekventiellt med 1 procent i USD och med över 3 procent i SEK. Det var första gången sedan det andra kvartalet 2021 som vi kunde notera en tillväxt från kvartal till kvartal", konstaterar vd Vlad Suglobov.
Bruttomarginalen ökade till 69,1 (67,6) procent då en större andel av intäkterna
kommer från G5:s egen plattform för försäljning direkt till konsument.
Intäkterna från G5 Store ökade med 35 procent i årstakt mätt i dollar och utgjorde 19 procent (13) av försäljningen i kvartalet.
Kostnader för användarförvärv var 17 procent av omsättningen (19).
Genomsnittligt antal Monthly Active Users (MAU) uppgick till 4,3 miljoner, en minskning med 11 procent jämfört med samma period föregående år. Genomsnittligt antal Daily Active Users (DAU) var 1,3 miljoner, en minskning med 12 procent jämfört med samma period 2023. Antalet genomsnittliga Monthly Unique Payers (MUP) var 128,2 tusen, en minskning med 16 procent och genomsnittlig Monthly Average Gross Revenue Per Paying User (MAGRPPU) uppgick till 65,7 dollar, en ökning med 4 procent jämfört med samma period föregående år, uppger bolaget.
Rörelseresultatet blev 32,8 miljoner kronor (10,5), med en rörelsemarginal på 11,7 procent (3,3).
Resultatet efter skatt blev 33,5 miljoner kronor (8,9), en ökning med 276,4 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 4,29 kronor (1,12), vilket innebär en ökning med 283,0 procent mot föregående år.
I ordinarie utdelning föreslås 8,0 kronor per aktie (8,0).
"Utvecklingsteamet arbetar hårt och ett flertal spel är på väg genom det vi kallar vår spelutvecklingstratt varav några, såsom Twilight Land, visar tecken på skalbarhet. Efter en rad
förbättringar och uppdateringar av spelet ser det lovande ut att detta blir ett skalbart spel. Vi är som vanligt försiktiga och kommer bekräfta dessa resultat med fler experiment, men det ser ut som en stark kandidat för att lanseras globalt 2025", uppger G5-chefen.
G5 Entertainment, Mkr | Q4-2024 | Q4-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 279,3 | 316,7 | -11,8% |
Rörelseresultat | 32,8 | 10,5 | 212,4% |
Rörelsemarginal | 11,7% | 3,3% | |
Nettoresultat | 33,5 | 8,9 | 276,4% |
Resultat per aktie, kronor | 4,29 | 1,12 | 283,0% |
Ordinarie årsutdelning per aktie, kronor | 8,0 | 8,0 | 0,0% |