CTEK-samarbete rörande elbilsladdare för General Motors avslutas - 70-90 miljoner i engångskostnader
Batteriladdarbolaget CTEK och General Motors har avslutat samarbetet gällande de skräddarsydda elbilsladdare som marknadsförs i Nordamerika sedan tredje kvartalet 2022. Det sker i samförstånd och det avslutade samarbetet medför engångskostnader som i huvudsak kommer att belasta det fjärde kvartalet i år.
"Med facit i hand kan vi konstatera att det aktuella samarbetet inte mötte förväntningarna avseende levererade volymer till slutkundsledet, vilket i sin tur medfört uteblivna skalfördelar och låg lönsamhet", säger Henrik Fagrenius, vd och koncernchef för CTEK.
Engångskostnaderna, främst nedskrivningar av kapitaliserade utvecklingskostnader och lager, väntas bli i storleksordningen 70-90 miljoner kronor, i allt väsentligt icke kassaflödespåverkande.
I år bedöms den totala omsättningen relaterat till försäljningen av elbilsladdare till General Motors uppgå till i storleksordningen 75 miljoner kronor, uppger CTEK. Det inkluderar den sedan tidigare kommunicerade slutorder om 20 miljoner för den tidigare avslutade produktvarianten, som redovisas i det fjärde kvartalet.
Ebitda-marginalen bedöms uppgå till mindre än 5 procent för helåret 2024, skriver CTEK.
"Vi fokuserar nu fortsatt på segmentet destinationsladdare, som hela tiden varit vårt kärnområde. Vi har inlett leveranser av vår marknadsledande elbilsladdare Chargestorm Connected 3 till Storbritannien och lanserar densamma i Tyskland under kommande år. Detta öppnar upp två marknader med stor potential", säger Henrik Fagrenius.
CTEK uppger vidare att leveranser av skräddarsydda lågvoltsladdare till General Motors, en affär som fortlöpt sedan 2009, inte påverkas av det nu avslutade samarbetet.