Bubbleroom vände till förlust i fjärde kvartalet
E-handelsbolaget Bubbleroom redovisar en ökad omsättning under fjärde kvartalet jämfört med året innan. Rörelseresultatet samt nettoresultatet visade förlust mot föregående periods vinst.
Omsättningen steg 19,5 procent till 125,8 miljoner kronor (105,3).
Bruttovinsten blev 79,5 miljoner kronor (61,5), med en bruttomarginal på 63,2 procent (58,4). Den förbättrade bruttomarginalen går att hänföra till en ökad andel egna varumärken (stod för 63 procent av sortimentsmixen). Detta motsvarar en ökning på 10 procentenheter mot samma period 2020.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 0,7 miljoner kronor (2,2), med en justerad ebitda-marginal på 0,6 procent (2,1).
Rörelseresultatet blev -2,1 miljoner kronor (1,2).
Justerat rörelseresultat blev 0,2 miljoner kronor (1,8), med en justerad rörelsemarginal på 0,2 procent (1,7).
"Resultatet under kvartalet är främst belastat av vår utökade inköpsorganisation, vilket är en strategisk satsning för att öka försäljningsandelen egen design i vår transformation till att bli ett så kallat Direct-to-Consumer bolag samt vår expansion och lansering på Zalandoplattformen", säger vd Ville Kangasmuukko Nordström. Han tillägger att efterfrågan på Zalando har överträffat förväntningarna, vilket lett till ökade hanteringskostnader på kort sikt.
Resultatet efter skatt blev -2,6 miljoner kronor (0,5).
Bubbleroom, Mkr | Q4-2021 | Q4-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 125,8 | 105,3 | 19,5% |
Bruttoresultat | 79,5 | 61,5 | 29,3% |
Bruttomarginal | 63,2% | 58,4% | |
EBITDA, justerat | 0,7 | 2,2 | -68,2% |
EBITDA-marginal, justerad | 0,6% | 2,1% | |
Rörelseresultat | -2,1 | 1,2 | |
Rörelsemarginal | 1,1% | ||
Rörelseresultat, justerat | 0,2 | 1,8 | -88,9% |
Rörelsemarginal, justerad | 0,2% | 1,7% | |
Nettoresultat | -2,6 | 0,5 |
http://media.finwire.com/media/FWS006E802-table-1