Berkshire Hathaway har köpt in sig i Ulta Beauty och Heico, sålt av Snowflake
Warren Buffetts investeringskonglomerat Berkshire Hathaway har tagit två mindre positioner i kosmetikakedjan Ulta Beauty och flygkomponenttillverkaren Heico under andra kvartalet. Det framgår av inskickade dokument, rapporterar Reuters.
Berkshire har köpt på sig cirka 690 000 aktier i Ulta Beauty värda 266,3 miljoner dollar, och 1,04 miljoner aktier i Heico som kostade 185,4 miljoner dollar per den 30 juni.
Offentliggörandet ledde till att Ulta Beauty rusade 14 procent i efterhandeln på onsdagen, medan Heicos avancemang var något mer modest på 3 procent.
Det är samtidigt inte klart ifall Buffett själv plockade in bolagen. Hans två andra portföljförvaltare Todd Combs och Ted Weschler brukar vanligtvis stå för de mindre investeringarna.
Berkshires satsning på Heico kan tyckas intressant, givet att man tidigare spenderat hela 32,1 miljarder dollar på att köpa upp Heicos större rival Precision Castparts. Det är än idag Berkshires största förvärv av ett helt bolag. Buffett har dock i efterhand konstaterat att man betalade ett överpris för Precision som fick kämpa under pandemin och på grund av flygförbudet för kunden Boeings modell 737 Max.
Vidare framgår det också att Berkshire dumpat hela innehavet i molndatabolaget Snowflake, samt sålt återstående innehav i Paramount Global. Man har även reducerat ägandet i Capital One, Floor & Decor, Louisiana-Pacific och T-Mobile. Två innehav i vilka man ökat är Chubb och Sirius XM.
Sedan tidigare är det också känt att Berkshire nästan halverade innehavet i Apple under kvartalet.