Albert förbättrar ebita-resultatet
Utbildningsappen Albert redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten minskade.
Omsättningen steg 45,9 procent till 48,3 miljoner kronor (33,1). Organisk försäljningstillväxt var -11 procent.
"Tillväxten har kommit från förvärvade verksamheter medan den befintliga verksamheten enligt plan har fokuserat på lönsamhet", kommenterar vd Jonas Mårtensson och vice vd Anne-Louise Wirén.
Förvärv bidrog med 57 procent till tillväxten.
Årliga återkommande intäkter (ARR) uppgick till 203,8 miljoner kronor (152,0), varav -21 procent avser organisk och 55 procent förvärvad tillväxt.
Ebita-resultatet blev -6,9 miljoner kronor (-21,4).
Rörelseresultatet blev -20,6 miljoner kronor (-28,2).
Resultatet före skatt var -20,0 miljoner kronor (-28,2).
Resultatet efter skatt blev -17,8 miljoner kronor (-26,8), och per aktie -0,71 kronor (-1,52).
Den stärkta lönsamheten kommer från ett ökat fokus på B2B, en optimering av B2C, samt att man exekverat på intäktssynergier inom Albertgruppen och effektiviserat kostnader genom samarbeten inom Albertgruppen.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -10,0 miljoner kronor (-7,4).
Likvida medel uppgick till 94,5 miljoner kronor (120,1).
Albert, Mkr | Q3-2023 | Q3-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 48,3 | 33,1 | 45,9% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | -11 | ||
EBITA | -6,9 | -21,4 | |
Rörelseresultat | -20,6 | -28,2 | |
Resultat före skatt | -20,0 | -28,2 | |
Nettoresultat | -17,8 | -26,8 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,71 | -1,52 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -10,0 | -7,4 | |
Likvida medel | 94,5 | 120,1 | -21,3% |
http://media.finwire.com/media/FWS0093C27-table-1