Kalkyl: Så här många tusenlappar spar du med Teslas nollränta
Tesla fortsätter att överraska den svenska bilmarknaden genom att införa nollränta på sin modell: Model Y. Denna förändring gör en ny Tesla billigare att finansiera än många begagnade modeller och skapar stor oro inom bilhandeln.
- Tesla sänker räntan till noll procent på Model Y.
- En ny Tesla kan nu vara billigare än en begagnad bil.
- Bilhandlare med högre räntor står inför tuff konkurrens.
Som man kan läsa hos både Tesla och Carup så har Tesla ytterligare sänkt räntan på sina bilar i Sverige. Efter att ha börjat
med 0,74 procents ränta förra kvartalet på Tesla Model Y, vilket resulterade i att modellen blev Sveriges mest sålda bil, går Tesla nu vidare med att erbjuda noll procents ränta. Samtidigt som konkurrenterna ligger på mellan 8-9% ränta på ett motsvarande billån eller leasing.
Påverkan på bilmarknaden
Denna drastiska sänkning innebär att en ny Tesla Model Y nu är billigare att köpa än en tre år gammal bil som gått 8000 mil. Jämfört med en Volvo V90 från 2021, som har en prislapp på 400 000 kronor, kan en ny Tesla Model Y ha en lägre månadskostnad.
Detta beror på att många bilhandlare erbjuder räntor på mellan 8-9 procent, medan Tesla nu erbjuder noll ränta. Dessutom kan köparen spara ytterligare pengar på försäkringskostnader, då en ny bil med vagnskadegaranti endast behöver halvförsäkring och inte helförsäkring, som en bil som är mer än 3 år behöver.
Konkurrensfördelar och kostnadsbesparingar
Med Teslas nya erbjudande kostar den billigaste Model Y 4156 kronor per månad (554 170kr vid kontantköp) med en kontantinsats på 20 procent, före ränteavdrag. Detta gör att en ny Model Y är mer ekonomiskt fördelaktig än en begagnad bil för 370 000 kronor, vilket sätter press på begagnathandeln.
Läs även: Guide: De bästa bilmärkena på den heta begagnatmarknaden – hela topplistan
Jämför vi månadskostnaden med andra bilar i samma storleksklass, som Volvo XC60, som har en månadskostnad på cirka 8000 kronor med en ränta på 8,5 procent, är det inte svårt att se varför Model Y dominerar registreringsstatistiken.
Man ska också ha i åtanke att en Tesla inte har några som helst krav på service (inga servicekostnader), låg skatt och du åker för under 2kr milen om du har möjlighet att ladda i hemmet. Avsaknaden av dessa löpande kostnader, som en Tesla innebär, kan spara dig ytterligare åtskilliga tusenlappar per år.
Så här mycket pengar spar du med med 0 ränta på en Model Y jämfört med Volvo XC60
Om vi tittar lite noggrannare på vad den faktiska räntebesparingen blir så kan vi göra ett räkneexempel med Volvos motsvarighet i storlek och en av deras mest populära modellen Volvo XC60.
Om vi tar en Volvo XC60 i dess enklaste utförande "Core" så kostar den 686 000 kr ny jämfört med en Tesla Model Y "Long Range" som kostar 602 170 kr. Tesla har även en enklare modell men denna har inte fyrhjulsdrift som Volvon och kostar bara 554 170 kr så vi jämför med en mer likvärdig bil i detta fallet.
Vi räknar på ett billån/billeasing över 3 år och med 20% handpenning, eller första förhöjd avgift som det kallas om det är en leasing och kalkylen gjordes 9 september 2024.
Volvo XC60 Core | Tesla Model Y Long Range | |
---|---|---|
Nypris | 686 000 kr | 602 170 kr |
Kontantinsats (20%) | 137 200 kr | 120 434 kr |
Kvar att betala av under 3 år | 548 800 kr | 481 736 kr |
Ränta på billån/leasing | 8,5% | 0% |
Amortering per månad (55% restvärde, 3år) | 4 764 kr | 4 105 kr |
Räntekostnad per månad | 3 887 kr | 0 kr |
Total månadskostnad | 8 651 kr | 4 105 kr |
Som vi ser blir skillnaden i månadskostnad väldigt stor. Då ska man komma ihåg att vi bara räknat på kostnaderna för lånet/leasingen nu. I Volvos fall så tillkommer en högre bränslekostnad (bensin) jämfört med Teslan (el), servicekostnader (tesla har inga servicekrav) och en hög skatt pga bonus/malus så skillnaderna är än större i verkligheten - men det går vi inte in på just nu.
Utslaget över en period på 3 år så är det en besparing i räntekostnader på över 80 000 kr, om man räknar med ränteavdraget som vi har i Sverige, eller annars runt 100 000 kr på 3 år. Detta är väldigt mycket pengar och pengar du inte får tillbaka då det är en ren räntekostnad och inte en amortering.
Köp inte en Tesla kontant – just nu
För den som överväger att betala sin Tesla kontant är det värt att tänka om. Med dagens räntekampanj är det mer lönsamt att finansiera bilen med billån och låta pengarna sitta kvar på bankkontot med en ränta på över 4 procent. Vi på Börskollen ser att detta kan innebära en betydande ekonomisk fördel för många nya Teslaägare.