Tesla sänker priserna mer än BYD på sina modeller i Kina
Elbilstillverkaren Tesla har sänkt priserna på sina bilar i Kina mer än konkurrenten BYD, enligt en analys från det amerikanska företaget JL Warren Capital. Priset på Teslas Model 3 har minskat med 6% jämfört med december förra året, medan priset på Model Y har sjunkit med 11% under samma period. BYDs flaggskeppsmodell, Han, såg bara en prisminskning på 5% under denna period, enligt rapporten.
- Teslas prisminskningar är större än BYDs på den kinesiska marknaden.
- Högre penetration av nya elbilar i Kina, tack vare regeringsstöd.
- Ökad konkurrens leder till att modeller blir utdaterade snabbare än vanligt.
Han, BYDs premium elektriska sedan, säljs i samma prisklass som Teslas bilar - över 200 000 yuan (ungefär 28 000 dollar). De flesta av BYDs andra bilar kostar mycket mindre. JL Warren Capitals rapport visade att BYD ökade sina försäljningskampanjer under året, vilket minskade priset på några av företagets massmarknadsmodeller med 10% till 17%.
Ökad konkurrens på Kinas elbilsmarknad
På den kinesiska marknaden har nybilsförsäljningen av elbilar och hybridbilar ökat till över en tredjedel tack vare regeringsstöd. JL Warren Capitals VD och forskningschef Junheng Li förväntar sig att denna andel kommer att öka till omkring 40% nästa år, medan försäljningen av elbilar kommer att öka med 20%, en avmattning från en 35% ökning 2023.
För detta år hade industrins största biltillverkare ett "överambitiöst mål" om 93% försäljningstillväxt, enligt Li. Hon påpekade att endast Tesla och Li Auto ser ut att uppnå sina respektive försäljningsmål för året bland de 13 största elbilstillverkarna i landet.
Detta rapporterar CNBC om.
Bilmodeller åldras snabbare på grund av ökad konkurrens
Detta indikerar att konkurrensen kommer att hårdna i Kina, världens största bilmarknad, vilket kan leda till att modeller "föråldras" snabbare än vanligt.
"Nya modeller stimulerar efterfrågan på elbilar, men till kostnad av att intensifiera priskriget eftersom marknaden översvämmas med lager av 'föråldrade' modeller", sade Li och noterade att cykeln för ny bilutveckling i Kina har minskat till ett eller två år jämfört med omkring tre år tidigare.