Ny banbrytande förbränningsmotor – utan varken bensin eller diesel
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Ny banbrytande förbränningsmotor – utan varken bensin eller diesel

Ny banbrytande förbränningsmotor – utan varken bensin eller diesel

Liebherr har avslöjat en banbrytande förbränningsmotor som inte använder traditionella bränslen som bensin eller diesel. Den nya motorn drivs istället av ammoniak, vilket erbjuder en grönare lösning för tunga arbetsfordon. Företaget planerar att presentera tekniken på en stor mässa i München.

  • Liebherr utvecklar en ny förbränningsmotor driven av ammoniak.
  • Ammoniak anses vara ett hanterbart och miljövänligt alternativ.
  • Ny teknik förbättrar motorns effektivitet och respons.

Enligt Carup har Liebherr investerat stort i utvecklingen av ammoniakdrivna motorer. Den nya tekniken presenteras på Bauma-mässan och syftar till att minska utsläppen från tunga fordon. Ammoniak anses enklare att hantera än vätgas, vilket gör det till ett attraktivt alternativ i branschen.

Ammoniak som framtidens bränsle

Liebherrs nya motor drivs av ammoniak, vilket kan minska växthusgasutsläpp och samtidigt erbjuda tillförlitlig kraft för tunga arbetsmaskiner. Företaget ser detta som en nyckelkomponent för att nå ett mer hållbart transportsystem.

Pressbild Liebherr.com.

Innovativa tekniska lösningar

För att förbättra motorns prestanda har Liebherr utvecklat ett hydrauliskt luftboostsystem. Tekniken återvinner energi från hydrauliska system och använder den för att snabbt tillföra extra luft till motorn vid behov.

Vi återvinner och lagrar energi från våra hydrauliska system och använder den för att snabbt tillföra luft till motorn när det behövs. Detta förbättrar både effektivitet och prestanda. Bouzid Seba, chef för förutveckling på Liebherr.

En del av en större trend

Liebherrs satsning är däremot inte helt unik. Andra tillverkare som kinesiska GAC och Toyota har också experimenterat med ammoniakdrivna motorer.

Liebherrs nya motor visar dock potentialen för renare bränslen i framtidens transportlösningar.

Nyhetsbrev