Koenigsegg pausar elbil – satsar på muller och ekobränsle
Det svenska superbiltillverkaren Koenigsegg avslöjar att företaget har lagt planerna på en elbil på is. Istället riktar de nu in sig på att utveckla ett CO2-negativt bränsle för hybridbilar. Christian von Koenigsegg menar att det är kundernas efterfrågan på motorljud och den unika känslan av att köra en bil med motor som ligger bakom beslutet.
- Koenigsegg har avbrutit sina planer på att släppa en elbil.
- Företaget fokuserar nu på att utveckla ett CO2-negativt bränsle för hybridfordon.
- Kundernas efterfrågan på motorljud och den unika känslan av att köra en bil med motor har bidragit till beslutet.
Planer på elbil skjuts upp
Även om Koenigsegg tidigare bekräftade planerna på att lansera en elbil, meddelar nu Christian von Koenigsegg att dessa planer har skjutits upp. Han menar att det är kundernas motstånd mot en tyst, tung elbil som har lett till detta beslut. Trots att de redan har batterier, elmotorer och invertrar med ledande teknologi, är det tydligt att kunderna fortfarande föredrar ljudet och vibrationerna från en traditionell motor.
Nu planerar de att ta ett än mer revolutionerande steg genom att utveckla ett CO2-negativt bränsle.
CO2-negativt bränsle och hyperbilar
Koenigsegg menar också att klimatpåverkan av batteritillverkning kan vara större för hyperbilar, som ofta kör mindre än 100 mil per år, jämfört med fordon som används mer frekvent där konceptet elbil gör nytta på riktigt för miljön. Det svenska företaget har tidigare varit pionjärer genom att låta sina bilar köras på förnybart E85-bränsle. Nu planerar de att ta ett än mer revolutionerande steg genom att utveckla ett CO2-negativt bränsle.
Detta skriver Carup om.
Motorns skönhet och konstverk
En annan anledning till att kunderna inte föredrar elbilar är att de ser motorn som ett mekaniskt konstverk att beundra. Koenigsegg jämför det med ett handgjort urverk, och menar att i en hyperbil efterfrågas ofta vackra mekaniska lösningar, likt de i exklusiva urverk.