Dansk fördel när fetma blir biljonmarknad
Bantning är det hetaste just nu inom läkemedel. Många bolag vill vara med och dela på jättekakan värd över 1 000 miljarder kronor. Men danska Novo Nordisk och amerikanska Eli Lilly dominerar totalt, och ser ut att behålla försprånget de närmaste åren.
– Det kommer att vara minst 3 år framöver. För det är ju ingen annan som har kommit så långt i utvecklingen, säger Angelica Fatouros, förvaltare av SEB:s läkemedelsfond där de två bantningsjättarna dominerar.
Marknaden växer lavinartat. "Alla" vill ha preparat mot fetma i en värld med allt fler överviktiga. Det totala försäljningsvärdet globalt bedöms vara över 100 miljarder dollar om tio år, vissa säger ännu mer, enligt Angelica Fatouros.
– Och då kommer det ju att komma väldigt många bolag som försöker ta sig in på den här marknaden.
Först ut jätteviktigt
Men det lär dröja, det är inte så enkelt att trycka igång en gigantisk produktionsapparat och ta sig in i den snåriga läkemedelsvärlden.
– Så det är Lilly och Novo som kommer äga den här marknaden, åtminstone tre år till, säger Angelica Fatouros.
Dock pågår mer än 100 kliniska studier inom området. Exempelvis meddelade Amgen härom dagen att de kommer starta fas 3-studier. De kan vara på marknaden 2027/2028, tillägger hon.
Mattias Häggblom, läkemedelsanalytiker på Handelsbanken, målar upp ungefär samma bild. Det är viktigt att vara först och störst.
– Ja, först ut är jätteviktigt. Inte minst det komplexa amerikanska systemet med alla mellanhänder. Där den som bygger en stor position har väldigt mycket rabatter att ge ut, säger Mattias Häggblom.
Hinner inte med
På senare tid har Eli Lilly gått starkare än Novo Nordisk. De har fått ut en för tillfället bättre produkt på marknaden, enligt Häggblom. Av de nya i behandling i USA har det amerikanska bolaget en marknadsandel på 57 procent.
Men Novo Nordisk är på väg att svara och är fortfarande störst. Det har dessutom visat sig att samma läkemedelssubstanser, som från början togs fram för diabetes, har ytterligare behandlingsområden, exempelvis hjärt-och kärlsjukdomar.
Men ett problem för båda bolagen är att efterfrågan är större än utbudet. De hinner inte med, och det kan dröja ett par år innan nya fabriker byggts upp.
Så länge det ser ut så, lär priset på de båda bolagens bantningsprodukter ligga kvar och därmed deras vinster.
Dansk ekonomi
Novo Nordisk har i takt med framgångarna seglat upp som Europas klart högst värderade börsbolag. Och effekterna på dansk ekonomi är tydliga.
– Ja, de utökar ju produktionen något enormt i Danmark. Jag tror det har en påverkan på dansk BNP. Jag kan inte kvantifiera det, men det byggs ju ut enormt i deras stora sajter av tillverkare, säger Angelica Fatouros.
Fakta: Högst värderade bolagen i EU
Bolag, värde (miljarder dollar), nationalitet
Novo Nordisk, 578, Danmark
LVMH, 415, Frankrike
ASML, 350, Nederländerna
Hermés, 252, Frankrike
L'Oréal, 249, Frankrike
SAP, 212, Tyskland
Accenture, 187, Irland
Total Energies, 169, Frankrike
Prosus, 151, Nederländerna
Siemens, 147, Tyskland
...
Atlas Copco, 84, Sverige
Källa: Companies Market Cap
Källa: Olle Lindström/TT