Bio-Works Technologies AB godkänt för notering på Spotlight Stock Market

Bio-Works Technologies AB godkänt för notering på Spotlight Stock Market

Bio-Works Technologies AB (”Bolaget” eller ”Bio-Works”) är ett svenskt bolag med verksamhet inom bioteknik. Bolaget utvecklar produkter som separerar och renar molekyler vid framställning av läkemedel. Teknologin baseras på kromatografi som har avsikt att hantera läkemedelssubstansen.

Bio-Works Technologies är baserat i Uppsala och grundades 2013. Bio-Works utvecklar, producerar och säljer högpresterande produkter, så kallade kromatografimedia för separation och rening av biomolekyler som används för utveckling och produktion av biologiska läkemedel. Bio-Works har från 2019 till och med 2023 ökat sin försäljning från 5,6 MSEK till 43,9 MSEK. Detta är ett resultat av att befintliga och nya kunder använder Bio-Works separationsprodukter i allt större utsträckning och återkommer med allt större order. Bio-Works produkter produceras i Bolagets fabrik i Uppsala som har en produktionskapacitet motsvarande en årlig försäljning om 90 MSEK, vilken kan ökas med 75 procent med hjälp av smärre investeringar och en viss ökning av personal.

Peter Ehrenheim, ordförande för Bio-Works Technologies AB, kommenterar
”Spotlight Stock Markets erbjudande är helt enkelt så ekonomiskt fördelaktigt för Bio-Works att vi beslutat att genomföra listbytet före Företrädesemissionen. Vi får tillgång till omfattande internationell handel, som ökar ytterligare när Spotlight inför CCP-clearing senare i år. Dessutom får vi en paketlösning där alla tjänster vi behöver som noterat bolag ingår, vilket sparar ansenliga summor för oss i löpande utgifter."

Anders Kumlin, VD för Spotlight Stock Market, kommenterar
”Vi är väldigt glada och hälsar Bio-Works Technologies hjärtligt välkomna till Spotlight Stock Market. Vi har jobbat hårt för att skapa ett bra erbjudande och detta är ett starkt kvitto på att vår paketlösning är konkurrenskraftigt. Vi kommer fortsätta denna resa vi har startat och stärka strategiska partnerskap med våra kommande och noterade bolag."

Notering på Spotlight Stock Market
Bio-Works Technologies AB har blivit godkända för notering på Spotlight Stock Market.
Första handelsdag beräknas bli den 18 juli 2024.

Information om aktien
Kortnamn: BIOWKS

ISIN: SE0007387089
Beräknad första handelsdag: 18 juli 2024

Bolagets hemsida: www.bio-works.com

För mer information, vänligen kontakta:

Stina Larsson

Head of Listings, Spotlight Stock Market

+46 8 511 68 090

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande