Något mer avvaktande syn på framtiden inom butikshandeln - Svensk Handel
![Något](https://img.borskollen.se/news/ecommerce/allison-saeng-7boB2zfePQI-unsplash.jpg)
Framtidstron inom den svenska handeln rör sig åt olika håll under juli. Butiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver.
Det visar Svensk Handels Handelsbarometer där samtliga delbranscher befinner sig under det neutrala värdet 100.
Butikshandeln, som utgörs av dagligvaru- och sällanköpsvaruhandel, backar i månadens Handelsbarometer. Ett tapp på 1,9 enheter innebär att Framtidsindikatorn landar på 90,9.
– Vi hade givetvis hoppats på starkare siffror, inte minst då framtidsförväntningarna rört sig i rätt riktning tidigare under året. Men trots detta finns ljusglimtar i månadens resultat, då vi noterar att sällanköpshandelns framtidsförväntningar stiger något. Det som gör att resultatet för butikshandeln i stort backar beror på fallande förväntningar på försäljning och möjligheten att anställa inom dagligvaruhandeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handelns framtidsindikator stiger med en procentenhet, vilket innebär att den landar på 97,6.
– Självklart är vi glada över de något positiva signalerna som vi nu får från e-handeln. Men med det sagt riskerar den orättvisa konkurrenssituationen, där onlinemarknadsplatser från tredje land kan spela efter helt andra spelregler än sina europeiska konkurrenter, att slå hårt mot företag och arbetstillfällen i Sverige. Detta är en fråga som borde vara högst upp på agendan för våra nyvalda Europaparlamentariker, säger Sofia Larsen.