Viva Wine Group planerar för ytterligare förvärv ute i Europa - vd
Vinbolaget Viva Wine Group har fått ett positiv start på börsen sedan introduktionen i mitten av december och handlas upp cirka 18 procent från teckningskursen. Bolaget bedriver idag försäljning på den nordiska marknaden samt via e-handel i Europa, med bas i Tyskland. I en intervju med Finwire förklarar vd Emil Sallnäs kring verksamheten och utsikterna framgent.
Den verkställande direktören inleder med att peka ut tre faktorer som drivit bolagets framgångar.
”Våra tre skäl till framgång är dels att vi har en entreprenörsdriven modell, där en eller flera nyckelpersoner i samtliga av våra operativa bolag är delägare i bolaget. Sedan är vi branschledande på ekologiskt och etiskt certifierat vin, vilket har drivit vår försäljning i Norden. Slutligen äger vi själva en väldigt stor andel av de varumärken vi säljer.”
Vad gäller framtida tillväxt väntas den främst ske inom e-handel.
”Vi har som finansiella mål att växa e-handeln med 10-15 procent över tid, vilket kan jämföras med minst 4 procent för den nordiska affären. Så vår tillväxtpotential är mycket större inom e-handel”, kommenterar Sallnäs och tillägger att den nordiska vinmarknaden är relativt stabil och väntas över tid växa med 2-3 procent per år.
I somras gjorde bolaget ett förvärv när man köpte tyska Vicampo, och efter att de integrerats är man öppna för förvärv på nya marknader, uteslutande inom e-handel.
”Förvärvet av Vicampo var ett ganska stort förvärv för oss, så under den närmsta tiden ska vi se till att få ut synergier och integrera bolaget i gruppen på ett bra sätt. Men när vi är klara med det, på kanske nåt års sikt, kommer vi att börja titta på fler förvärv i Europa av liknande karaktär.” Främst letar Viva efter mogna och lönsamma bolag med bra tillväxt.
Synergierna som bolaget hoppas kunna realisera är huvudsakligen kopplade till stordriftsfördelar inom logistik, lager och gemensamma mjukvaruplattformar.