H&M:s vinst lägre än väntat, inleder återköp, årets marginal blir lägre än 10 procent (uppdatering 2)
(uppdatering avser mer info om varulagret samt butiksöppningar)
Klädbolaget H&M redovisar svagare siffror än förväntat för det tredje kvartalet det brutna räkenskapsåret.
Omsättningen sjönk 3,1 procent till 59 011 miljoner kronor (60 897). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 60 386.
Höstkollektionen har fått ett mycket bra mottagande enligt bolaget och försäljningen under september månad förväntas öka med 11 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.
Bruttoresultatet blev 30 133 miljoner kronor (31 015), med en bruttomarginal på 51,1 procent (50,9).
Rörelseresultatet blev 3 507 miljoner kronor (4 739), väntat rörelseresultat var 4 630. Rörelsemarginalen var 5,9 procent (7,8).
"Kostnadskontrollen var fortsatt god men rörelseresultatet påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader. Bortser vi från dessa effekter var
rörelsemarginalen i tredje kvartalet jämförbar med föregående år trots en signifikant ökning av
marknadsföringskostnader i kvartalet. Dessa syftar till att långsiktigt stärka varumärket H&M från och med att höstkollektionen lanserades i september", uppger vd Daniel Ervér i rapporten.
Resultatet efter skatt blev 2 307 miljoner kronor (3 319).
Resultat per aktie uppgick till 1,44 kronor (2,04).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 8 215 miljoner kronor (12 257). Varulagret ökade med 3 procent till 41 738 miljoner kronor (40 358) och utgjorde 17,8 procent (17,1) av omsättningen rullande 12 månader. Föregående kvartal var siffran 16,3 procent.
Den första flaggskeppsbutiken för H&M Beauty i Sverige öppnades i september. Vidare öppnar kedjan digitala butiker på Douyin och Pinduoduo, två av Kinas största e-handelsplattformar. Vidare öppnar första H&M-butiken i Brasilien i São Paulo under slutet av 2025.
För innevarande år placerar kedjan att öppna cirka 100 nya butiker och stänga ned omkring 200 stycken. Det innebär en nettominskning med cirka 100 butiker. I föregående rapport var planen att nettominska med cirka 60 butiker.
Stängningar sker främst på etablerade marknader medan öppningar sker i tillväxtmarknader. Under årets nio första månader uppgår nettoökningen till -71 butiker, varav -21 i det tredje kvartalet. Det är främst H&M som nettominskat, -58 butiker, men även kedjor som COS, Monki och Weekday har minskat ned antalet butiker. ARKET och H&M Home ökar.
H&M kommer även inleda återköp av egna aktier om 1 miljard kronor. Återköpen sker från och med idag och löper till den 26 november.
”Trots en utmanande start summerar vi tredje kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år och med en fortsatt god kostnadskontroll. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring som vi redan nu ser börjar ge effekt och kommer att bidra till ökad försäljning och lönsamhet”, uppger vd Daniel Ervér i rapporten.
H&M-chefen skriver att det här blir ett år då man lägger grunden för framtida tillväxt.
"Externa faktorer har påverkat våra försäljningsintäkter och inköpskostnader mer än vi förväntade oss. I nuläget bedömer vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent", uppger han.
I förra rapporten stod H&M fast vid marginalmålet om 10 procent men uppgav att förutsättningarna för att nå det hade blivit mer utmanande.
H&M, Mkr | Q3-2023/2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2022/2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 59 011 | 60 386 | -2,3% | 60 897 | -3,1% |
Bruttoresultat | 30 133 | 31 015 | -2,8% | ||
Bruttomarginal | 51,1% | 50,9% | |||
Rörelseresultat | 3 507 | 4 630 | -24,3% | 4 739 | -26,0% |
Rörelsemarginal | 5,9% | 7,7% | 7,8% | ||
Nettoresultat | 2 307 | 3 319 | -30,5% | ||
Resultat per aktie, kronor | 1,44 | 2,04 | -29,4% | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 8 215 | 12 257 | -33,0% |